Profile banner
Profile picture

Marjonne Maan

@marjonnemaan.bsky.social

Historicus | leraar geschiedenis | specialisme: historisch daderschap marjonnemaan.nl

created November 26, 2024

531 followers 476 following 527 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture Lisa Westerveld 🌱 (@lisawesterveld.bsky.social) reposted

Iemand die hakenkruizen heeft gelijkgesteld aan regenboogzebrapaden, wordt de nieuwe Minister van Onderwijs. Het ministerie waar óók emancipatie onder valt en dus gaat over de aanpak van lhbti-discriminatie. Uiteraard gaan we Kamervragen stellen. www.oogtv.nl/2024/09/groo...

1/9/2025, 7:44:31 PM | 787 248 | View on Bluesky | view

Profile picture Cas Ⓜ️udde (@casmudde.bsky.social) reposted

Nieuwe leider, nieuwe normalisatie. Nederlandse media leert het echt nooit. Wel leuk voor FvD, dat ze een heel stuk in @nrc.nl krijgen om ongehinderd hun verkiezingspropaganda uit te dragen.

31/8/2025, 5:50:03 PM | 297 100 | View on Bluesky | view

Profile picture Rutger de Quay (@rutgerdequay.nl) reposted

De voorpagina van NRC morgen en het commentaar.

image image
31/8/2025, 7:12:55 PM | 45 17 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

We hebben helemaal niet nog meer opinies nodig, we hebben goede achtergrondartikelen nodig. Zodat we als lezer zelf een beeld kunnen vormen. www.volkskrant.nl/columns-van-...

31/8/2025, 6:49:57 PM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Dit bewijst voor mij maar weer dat veel mannen niet in staat zijn inlevend en fatsoenlijk om te gaan met problemen die vrouwen benoemen. Wat een idiote kronkels worden er gemaakt, terwijl je ook gewoon kunt zeggen: wat erg voor jullie.

31/8/2025, 12:04:14 PM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Twee journalisten/columnisten van de Volkskrant op dit platform deze week. De één beweert dat (subjectieve) onveiligheid van vrouwen wordt uitvergroot, precies zoals bij de 'asielcrisis'. De ander vergelijkt Halsema met extreemrechtse Raisa B, alleen omdat ze de onveiligheid van vrouwen aankaart.

image image
31/8/2025, 11:59:32 AM | 8 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Historisch Nieuwsblad (@historischnwsbl.bsky.social) reposted

Moest het communistische regime in Noord-Vietnam worden erkend? Met die vraag worstelde Nederland in de jaren 60 en 70. 'Net als nu met Israël leek er voor de regering geen rode lijn te zijn,' zegt historicus @rimkovandermaar.bsky.social www.historischnieuwsblad.nl/de-nederland...

30/8/2025, 7:21:55 AM | 3 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

De kritiek op de asielwet richt zich voornamelijk op de strafbaarstelling van ongedocumenteerden en hulp aan deze mensen, vanwege de kritiek van vooral CDA. 'Vergeten' wordt dat deze wet ook vergaande gevolgen zal hebben voor het leven van statushouders in Nederland.

30/8/2025, 8:12:02 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Hmja, het is redelijk genderneutraal.

29/8/2025, 2:00:02 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

En ze kunnen me niks maken, want het is politiek neutraal.

29/8/2025, 1:55:09 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

De VVD is de Tegenpartij geworden. www.youtube.com/watch?v=r1in...

29/8/2025, 1:37:09 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Algemeen beschaafd Parlementair Haags is dat.

29/8/2025, 1:33:45 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Goed parlementair-Haags, ja tog?

29/8/2025, 1:33:09 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Komende week mijn vijfdeklassers begroeten met ‘hee teringlijers’. Daarna een goed gesprek, denk ik.

29/8/2025, 12:19:41 PM | 11 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

"Ik ben gewoon een sukkel." Maar wel een sukkel met een agressie probleem.

28/8/2025, 7:47:10 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Ik stel dit boek voor:

28/8/2025, 3:59:10 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Hij had eerder en uit zichzelf publiekelijk en persoonlijk naar Ouwehand z'n excuus moeten aanbieden. En niet quasi-nonchalant voor de camera als je ernaar wordt gevraagd. Jezelf een sukkel noemen, is wel de makkelijkste manier om ervan af te zijn.

28/8/2025, 9:53:09 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Verder doet t me denken aan toen ik hoogzwanger lesgaf en het ook snel warm had. Het was winter en ik had een raam openstaan. Een leerling vroeg of ie dicht mocht. Een andere leerling: ze is zwanger, ik zou niet in discussie gaan.

28/8/2025, 6:33:55 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Als je baat hebt bij ijswater zou je dat wel mee kunnen nemen? Je hebt van die handige kleine koeltasjes. Ik ben ook docent, in zelfde leeftijdscategorie, en ik denk dat je best wel even het klaslokaal kunt uitlopen als het heel erg is.

28/8/2025, 6:31:51 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Bas Kromhout (@baskromhout.bsky.social) reposted

De AfD noemt de architectuur van het Bauhaus 'een dwaalspoor van de moderniteit'. Dat is waar etnisch-nationalisten tegen zijn: de moderne samenleving met haar 'volksvreemde' kunst, parlementaire democratie, internationale oriëntatie en individuele vrijheid.

27/8/2025, 6:24:22 AM | 15 6 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Van der Burg, Yesilgöz, Wilders: je misdragen en pas als je er massaal op wordt aangesproken beetje halfhartig excuus aanbieden. En weer door.

27/8/2025, 5:15:13 PM | 8 1 | View on Bluesky | view

Profile picture dr. Marina (@drmarina.bsky.social) reposted

Motie @estherouwehand.bsky.social "Gehoor geven aan de oproep van de WHO en humanitaire organisaties om kinderen met de hoogste medische noden te laten behandelen in Nederland." Wilders is natuurlijk tegen, ook VVD en BBB stemden tegen ... samen met extreemrechts JA21, fvd en SGP

27/8/2025, 5:04:10 PM | 181 58 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Misschien komt Oudkerk dan weer terug.

27/8/2025, 9:50:35 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Ruck nach links (1930)

image
27/8/2025, 9:49:18 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ruk naar Links

27/8/2025, 9:48:03 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nee, dit heeft met opvoeding te maken hoor.

26/8/2025, 5:10:27 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Grotere jongens van een jaar of 11 die in een speeltuin naar mijn zoontje (8) gaan en hem vragen of hij soms een meisje is, omdat hij lang haar heeft. En hem dan 'opdrachten' gaan geven, zodat hij kan bewijzen dat hij stoer is.

26/8/2025, 3:39:18 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Het doet denken aan literair agent Sebes, toch geen kleine jongen in het literaire wereldje - die afgelopen week in NRC klaagde over het verdwijnen van de mannelijke lezer en de feminisering in de literatuur. Wat een rampen overkomen mannen toch allemaal door toedoen van vrouwen.

26/8/2025, 8:52:00 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Als je je als man onbegrepen voelt, zeg je gewoon dat witte vrouwen het debat 'gekaapt' hebben. Normale mensen noemen dat emancipatie.

image
26/8/2025, 8:14:33 AM | 7 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/...

26/8/2025, 6:36:48 AM | 15 2 | View on Bluesky | view

Profile picture M (@mdwars.bsky.social) reposted

Het onvolprezen @iisg-amsterdam.bsky.social heeft 1000en foto's van Ton Sonneveldt gedigitaliseerd. Favorieten tot nu toe: hdl.handle.net/10622/COLL00... - demo tegen politiegeweld hdl.handle.net/10622/COLL00... - kamp Vledder, dienstweigeraars hdl.handle.net/10622/COLL00... - Abortus Vrij

image image image
25/8/2025, 7:19:22 PM | 14 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ja, het is een blinde vlek.

25/8/2025, 3:05:22 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Dit slachtoffergedrag past ons als docenten niet en is juist allesbehalve professioneel. Je kunt je afvragen wie hier minachting heeft voor wie.

25/8/2025, 1:06:42 PM | 0 1 | View on Bluesky | view

Profile picture de Volkskrant (@volkskrant.nl) reposted

Er was iets veranderd: de jongedame had haar gouden hangertje, een davidster, verborgen

25/8/2025, 12:22:46 PM | 10 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nee, vrouwen hoeven het niet normaal te vinden om op alle mogelijke plekken - de 'nacht' is er slechts één van - belaagd te worden, seksueel geïntimideerd, lastiggevallen en uitgescholden. De verontwaardiging gaat over dit hele brede spectrum. Wie dat niet ziet, heeft niet opgelet.

25/8/2025, 10:22:59 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Er is ook geen 'acuut' mannenprobleem, het is een continu mannenprobleem. Veel frustratie onder vrouwen gaat daarover: dat we hoopten / dachten dat het minder zou worden, maar onze dochters moeten weer hetzelfde meemaken.

25/8/2025, 10:19:38 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Je schrijft 'misogynie onder jonge mannen' maar het is 'ook' jonge mannen. Het zit in alle leeftijdslagen en andere 'lagen' van de bevolking.

25/8/2025, 10:17:41 AM | 11 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Er is geen 'acuut' mannenprobleem maar een heel langdurig mannenprobleem. Als je de online reacties van vrouwen leest, lees je vooral frustratie daarover. Dat we als vrouwen dachten / hoopten dat de onveiligheid en het seksisme minder zouden worden, maar onze dochters moeten dit ook weer meemaken.

25/8/2025, 10:16:09 AM | 15 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Maar laten we niet vergeten dat Halsema lang één van de weinige politici in de Tweede Kamer was die daar zinnige dingen zei en opkwam voor minderheden. Een wat mij betreft ietwat emotioneel moment: toen ze zich afvroeg of ze zich wel genoeg had uitgesproken.

25/8/2025, 8:41:47 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Kustaw Bessems (@kustaw.bsky.social) reposted

Fascinerend, dat je kennelijk op je gemak zit, onder dat schilderij, op die bank. www.ad.nl/binnenland/r...

25/8/2025, 6:53:52 AM | 37 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Bij dit mannenprobleem gaat het niet over moord alleen: dat is de extreemste uiting van vrouwenhaat. Het gaat om al het gedrag van mannen richting vrouwen waardoor vrouwen zich onveilig voelen. Sander is degene die dit wenst te versmallen, niet de zogenaamde ‘progressieven’.

25/8/2025, 6:33:55 AM | 15 4 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Ik denk best vaak aan dit filmpje. Het is zo herkenbaar voor iedere vrouw die het waagt om tegen haantjes in te gaan. De agressie - verbaal en non-verbaal - spat ervan. Ook dit is grensoverschrijdend en zeker misogyn gedrag.

24/8/2025, 5:18:31 PM | 86 26 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Wassenaar.

24/8/2025, 1:33:29 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ik zeg nu ook ineens GL-PvdA in plaats van PvdA-GL. Mijn vriend: oké Sheila.

24/8/2025, 12:02:24 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Nadia Bouras (@nadiabouras.bsky.social) reposted

Woestmakend en onacceptabel: alweer een generatie die opgroeit met genormaliseerd seksueel geweld.

24/8/2025, 10:59:06 AM | 191 48 | View on Bluesky | view

Profile picture Ruud Hendriks (@ruudhendriks68.bsky.social) reposted

Must-read essay Timothy Snyder: “Trump was Russia’s man, from the Kremlin perspective, from the beginning. The Kremlin had every reason to believe, a decade ago, that a Trump presidency would be in their interests, as a delivery vehicle for chaos and weakness in the US.” archive.ph/E3YOp

image
24/8/2025, 9:00:57 AM | 9 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Orde, rust en gezag terug in de klas, maar: opvoeding is aan de ouders.

image
23/8/2025, 10:53:12 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Maartje Luif (@zezunja.bsky.social) reposted

Mensen storten zichzelf letterlijk in de afgrond met ChatGPT . www.outsideonline.com/outdoor-adve...

23/8/2025, 8:19:21 AM | 10 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Eens, ik keek er met kromme tenen naar.

23/8/2025, 8:01:30 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture WdW (@walterdewit.bsky.social) reposted

Het geluid in de #TweedeKamer staat uit, maar je hoeft geen goeie liplezer te zijn om te weten dat VVD-er Eric van den Burg, na felle discussie met Esther #Ouwehand, weglopend haar “stom kutwijf” noemt! #gazadebat #tweedekamer #kabinet

22/8/2025, 8:36:58 PM | 283 122 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Dit is de uitspraak: uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=E...

22/8/2025, 9:14:02 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nee professionaliteit betreft de hele groep professionals die betrokken is bij het maken van en de uitvoering van de examens. Maar dat is inclusief vakvereniging en docenten uiteraard.

22/8/2025, 9:06:52 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Dat dacht ik al. Geen duidelijke richtlijn: iedereen doet het anders en er wordt niet vooruit gedacht over wat het betekent voor inzage, transparantie en juridische geldigheid. Dat vind ik dus klungelig.

22/8/2025, 9:01:56 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ja, ik ken dat wel, maar daar distantieer ik me van. Zoals ik al zei: werkdruk is reëel maar we moeten / mogen ook kritisch kijken naar professionaliteit.

22/8/2025, 8:55:49 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ja het onderwijs kampt met een openstapeling van problemen. Maar dat de rechter hier op de stoel gaat zitten van de docent, zoals Jelmer stelt, en docenten daardoor afhaken, vind ik een eenzijdige framing. De rechter is niet verantwoordelijk voor deze problemen.

22/8/2025, 8:51:57 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Wat ik ervan begrepen heb: van die 7 fouten rekenden ze bij nader inzien (bij de inzage) toch twee dingen goed. Maar toen zei de corrector dat er nog meer spelfouten waren en ging het cijfer daardoor toch omlaag. De leerling zei: maar die fouten waren niet bekend.

22/8/2025, 8:43:47 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Dat was dus precies waar het over ging.

22/8/2025, 8:39:29 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Maar dan is er toch gewoon werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat er betere richtlijnen en afspraken komen? Waar deze zaak over gaat, had echt voorkomen kunnen worden.

22/8/2025, 8:26:42 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ik heb mededogen en spring op de bres voor mijn collega's en vak als het gaat om werkdruk en onheuze behandeling. Maar ik vind ook dat zeker rond beoordelingen en toetsen heel veel dingen beter en professioneler kunnen en dat we ons daarbij niet te snel als slachtoffers moeten neerzetten.

22/8/2025, 8:25:30 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

En het één is makkelijker te betwisten dan het andere. Een rechter zal zich over inhoudelijke zaken niet uitspreken, maar over dit soort dingen (gebrek aan transparantie, procedure etc) wel. En dus moet onze beroepssector dat goed / zorgvuldig regelen en uitvoeren.

22/8/2025, 8:23:05 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Dan moeten er dus duidelijke afspraken komen. Ik vind het echt gek dat hierover bijv geen richtlijnen zijn. Dat vind ik niet professioneel. Een examen waar zoveel vanaf hangt, en waar zoveel mensen mee zijn gemoeid hoort dat te hebben.

22/8/2025, 8:20:35 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ja ik snap wel hoe dat gaat maar het is duidelijk dat je vervolgens in de knel komt als bij inzage die fouten ter discussie komen te staan. Na een volledige correctieronde en inzage kun je gewoon niet zomaar nieuwe fouten gaan aangeven. Wat ik gek vind is dat daar niet eerder over is nagedacht.

22/8/2025, 8:15:51 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Tja, er is gewoon recht op inzage. Ik snap dat het vervelend is maar het hoort gewoon wel bij ons werk dat we volledige transparantie kunnen bieden en rekenschap afleggen bij zulke belangrijke beoordelingen.

22/8/2025, 7:47:42 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Als dat een belangrijke factor is voor het cijfer dan moet je als corrector toch alle geconstateerde spelfouten in ieder geval aangeven op het werk? Juridisch lijkt het me nogal helder dat je na een volledige beoordeling (1e + 2e correctie) niet ineens met nieuwe fouten kunt komen.

22/8/2025, 7:45:21 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Wat een achterliggend probleem is: de gigantische werdruk die de correctie met zich meebrengt. Examen vwo-Nederlands is één van de meest intensieve examens om na te kijken. Als dat hier meespeelt, moet het daar over gaan.

22/8/2025, 7:12:30 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Natuurlijk hoort een docent bij de correctie en de inzage duidelijkheid te geven over de gemaakte fouten, en kun je niet na die hele procedure nog met 'nieuwe' fouten komen. Is geklungel.

22/8/2025, 7:10:29 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nee, ik haak af als docenten niet zorgvuldig zijn en dan boos worden op leerlingen, ouders en de rechter. In het onderwijs moeten we onze zaakjes gewoon goed op orde hebben. Dat is professionaliteit.

22/8/2025, 7:08:30 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nee, ik ben het eens met de rechter. Docenten moeten bij de correctie en de inzage hun werk transparant en zorgvuldig doen. Dat is hier onvoldoende gebeurd.

22/8/2025, 7:05:47 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

En als wraak maakt hij stiekem foto's van z'n vrouw en zet ze in een Facebook groep waar anderen commentaar kunnen geven?

22/8/2025, 5:00:26 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Sterk verhaal van Femke Halsema tijdens de #persconferentie. Precies diegene die je nodig hebt op zulke lastige momenten, vooral omdat zij in staat is duidelijk te benoemen wat er speelt in de samenleving en het persoonlijk kan maken.

22/8/2025, 4:17:51 PM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Meneer Boomer heeft een inzicht gehad en dat moet natuurlijk meteen met de wereld gedeeld worden.

22/8/2025, 9:00:26 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture De Groene Amsterdammer (@groene.nl) reposted

Maar vijf procent van de mensheid is in staat abstract te denken.

22/8/2025, 8:21:00 AM | 6 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Vrouwen nemen voortdurend verantwoordelijkheid hierin, door na te denken over hoe, wat, waar en wanneer ze bijv alleen over straat gaan. En nu wordt van jou gevraagd een steentje bij te dragen in het gesprek met andere mannen en dan zeg je.... Wat precies eigenlijk?

21/8/2025, 7:02:34 PM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Het is inderdaad veel logischer dat vrouwen het in hun schoenen geschoven krijgen.

21/8/2025, 6:59:20 PM | 7 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Nog twee opmerkingen: soms lijkt het gevaar dat je buitenshuis moet vrezen verdomd veel op wat je angst binnenshuis is, + iedereen heeft het recht jong en onbesuisd en vrij te zijn.

21/8/2025, 6:22:26 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Ik denk aan mezelf als 17-jarige en hoe ik mijn autonomie opeiste en desnoods tegen mijn ouders zei: 'ja hoor ik fiets met iemand mee' om maar weg te kunnen, vrij te zijn, te dansen, te leven.

image
21/8/2025, 6:18:00 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Corien Glaudemans (@corienglaudemans.bsky.social) reposted

Honderden Joden zijn in de avond van 21 op 22 augustus 1942 opgepakt in Den Haag en in overvalswagens naar de Academie voor Beeldende Kunsten aan de Prinsessegracht gebracht. Ook daarna zaten Joden uit Den Haag en omgeving gevangen in cellen onder de academie in afwachting van de deportatie. 1)

image
21/8/2025, 4:51:14 AM | 19 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Sorry, wel ironisch. Dat soort mannen vindt nl altijd dat zij een tweede kans verdienen.

20/8/2025, 4:15:05 PM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ja maar. Iedereen verdient toch een tweede kans??

20/8/2025, 4:05:00 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

De modus operandi van iedereen die zichzelf overschat.

20/8/2025, 4:03:37 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Lekker vanuit de heup raaskallen op x. Een politieke succesformule, zolang je niet op de koffie gaat bij Tim Hofman.

image
20/8/2025, 4:00:54 PM | 1 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Hooghartig doen, vingertje erbij én jezelf helemaal klempraten: that's Dilan.

image
20/8/2025, 1:08:49 PM | 3 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Domme wetgeving? Leraren roepen al minstens 30 jaar dat de klassen te groot zijn. Schoolbesturen hadden geld, maar helaas andere prioriteiten. En nu kan het niet, want lerarentekort. Leraren noemen dat: een cirkelredenering.

18/8/2025, 2:00:01 PM | 4 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Kor Bosch (@korbosch.bsky.social) reposted reply parent

Dat is ook een te verwachten probleem bij AI-afbeeldingen over het verleden: het zal altijd óf saaie kopieën maken, óf onjuistheden propageren. Het kan geen interessant nieuw licht werpen op het verleden, want als het iets nieuws laat zien heeft het het zelf verzonnen en is het leugenachtig.

17/8/2025, 4:27:08 PM | 4 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Vakdidactici zouden zich hierover kunnen uitspreken en bij lerarenopleidingen wordt er hopelijk ook aandacht aan gegeven.

17/8/2025, 2:38:25 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ik behandel in mijn lessen juist hoe ons beeld over geschiedenis is gevormd. En waarom de beelden in films, kunst, media niet altijd kloppen. Juist deze kritische houding aanleren en voorleven, is onderdeel van ons vak en van historisch redeneren.

17/8/2025, 2:14:23 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Jawel. Chatgtp is natuurlijk sowieso een onderwerp in onderwijs. Maar ik denk dat er onder historici wel behoorlijk consensus is in de kritiek op anachronistische beeldvorming.

17/8/2025, 2:11:30 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Niet doen. Het geeft een incorrect beeld van de geschiedenis. Docenten moeten het goede voorbeeld geven.

17/8/2025, 2:07:33 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Bas Heijne is duidelijk ook weer onto something hoor.

image
16/8/2025, 8:28:07 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Anne Spapens (@ponckster.bsky.social) reposted

image
15/8/2025, 5:45:09 AM | 20 6 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Het is natuurlijk heel ouderwets van mij dat ik het idioot vind dat een bewezen vrouwenhaat verspreidende gast platform krijgt bij een npo-podcast.

15/8/2025, 5:46:00 AM | 7 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Zou hun mening ertoe doen in het Amerika van Trump? 🤔

14/8/2025, 3:31:28 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Er moet toch een ander antwoord komen op zulke dingen dan “geschokt’ zijn.

image
14/8/2025, 3:24:04 PM | 16 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

"In een tijd van groeiende polarisatie kiezen wij bewust voor verbinding"

12/8/2025, 2:21:39 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Wat een feest, als je kind je oude favoriete stripboeken leest.

image
12/8/2025, 1:31:47 PM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Klein in moreel besef, groot in slachtofferschap.

image
12/8/2025, 7:40:39 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ik heb daar alle vertrouwen in!

11/8/2025, 2:55:32 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Ik ben een leraar geschiedenis die hier wat meeleest. En dat valt het soms wel op hoe groot de focus hier is op media en (andere) journalisten.

11/8/2025, 2:34:25 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social) reply parent

Beetje flauw he.

11/8/2025, 2:19:53 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Marjonne Maan (@marjonnemaan.bsky.social)

Het is moedig noch stom. In de kern is dit gewoon het geneuzel van de mediacourant.

11/8/2025, 12:04:52 PM | 2 0 | View on Bluesky | view