Profile banner
Profile picture

Mikko Tuomi

@mustapipa.bsky.social

Astronomer, researcher at Helsinki University. Science (exoplanet astronomy mostly) blog in Finnish: https://tuomim.wordpress.com/ Exclusively science content at Mastodon: https://scicomm.xyz/@mustapipa

created October 8, 2023

5,354 followers 357 following 7,362 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Jos halutaan että ihmiset ovat Suomessa osaavampia, terveempiä, aktiivisempia, tuotteliaampia ja taloudellisesti tuottavampia, laitetaan lisää resursseja sote-palveluihin, perusterveydenhoitoon, koulutukseen ja sosiaaliturvaan. Nyt kaikista niistä leikataan. Se kertoo mitä hallitus haluaa.

21/9/2025, 6:44:48 AM | 132 28 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Niitä oli ainakin kolme, joista yksi oli seminaaripohjainen, eli ei varsinaisesti luennoitu. Tein oman esitykseni Marsin elinkelpoosuidesta tuolloin.

21/9/2025, 6:30:59 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

En tiennytkään, että he luennoivat myös Helsingissä. Turussa oli kourallinen heidän vetämiään astrobiologian kursseja, jotka kähvn jokaisen.

21/9/2025, 6:05:36 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

NASA’s Perseverance rover found possible signs of ancient life in rocks on Mars. www.nationalgeographic.com/science/arti...

10/9/2025, 6:24:29 PM | 52 8 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

TRAPPIST-1e observations narrow down possibilities for atmosphere and surface water on elusive exoplanet. phys.org/news/2025-09...

8/9/2025, 8:27:51 PM | 12 3 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Science is under siege from weaponised disinformation – posing a threat to human civilisation. www.theguardian.com/commentisfre...

8/9/2025, 7:12:25 PM | 27 6 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Yes, it is fascism.

7/9/2025, 2:46:33 PM | 80 14 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

A reminder: Social democratic parties have been losing ground for more than two decades – but pandering to rightwing anxieties about immigration is not the solution. www.theguardian.com/news/2019/ma...

7/9/2025, 1:36:14 PM | 60 12 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

The first country fascists invade is always their own.

7/9/2025, 5:57:58 AM | 48 9 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Punaisella planeetalla työskentelevä Perseverance-mönkijä on löytänyt vivianiitti- ja greigiittimineraaleja. Ne voivat olla todisteita muinaisesta marsilaisesta elämästä. www.avaruus.fi/uutiset/astr...

20/9/2025, 11:46:35 AM | 59 6 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Se on teatteria omille äänestäjille. Toteuttavat kyllä sitten samaa rasistista politiikkaa ihan sulassa sovussa.

20/9/2025, 11:29:37 AM | 21 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

He vähentävät jo. Perusrahoitukseen tulee leikkaus.

20/9/2025, 10:31:17 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Fascism. www.politico.com/news/2025/09...

20/9/2025, 10:12:06 AM | 49 7 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

James Webb -avaruusteleskoopilla on koetettu havainta punaisia kääpiötähtiä elinkelpoisella vyöhykkeellä kiertävien pienten kiviplaneettojen kaasukehiä. Tietoa on saatu vain vähän, mutta planeetta TRAPPIST-1 e vaikuttaa lupaavimmalta elinkelpoiseksi maailmaksi. tuomim.wordpress.com/2025/09/10/p...

10/9/2025, 10:18:24 AM | 48 3 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Hallitus huijaa ja bluffaa budjetissaan. Se ei edes yritä tehdä leikkauksiaan lupaamallaan tavalla. On erittäin vaikeaa nähdä miksi hallitus saa jatkaa, kun se valehtelee aivan kaikesta aivan kaikille. www.ku.fi/artikkeli/52...

10/9/2025, 12:02:41 PM | 167 37 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Perustuslain takaaman turvan rajoittaminen kansalaisuuden perusteella on kirjaimellisesti äärioikeistolaista politiikkaa. Kokoomus on äärioikeistopuolue.

image
9/9/2025, 5:57:20 AM | 212 31 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

"Talous on laitettava kuntoon." Kukapa ei olisi samaa mieltä. Mutta kun poliitikko sanoo noin, kysykää kenen talous on laitettava kuntoon. Koska jos leikataan hyvinvoinnista, koulutuksesta tai työntekijöiden oikeuksista, niin se ei ole valtion tai tavallisten ihmisten talous, joka kunnostetaan.

9/9/2025, 5:38:02 AM | 155 25 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Tutkijoiden suuri ammatti­järjestö vaatii Helsingin yliopistolta Israel-boikottia. www.hs.fi/helsinki/art...

8/9/2025, 4:43:00 PM | 104 14 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Suomi on romahtanut tieteen vapautta mittaavassa tutkimuksessa. Suuri syy siihen on pyrkimys vaatia tieteeltä nopeaa hyötyä. www.hs.fi/paakirjoituk...

20/9/2025, 7:37:11 AM | 62 7 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

As we speak, US scientists are doing their best to preserve instance medical and climate data etc. their government wants to delete. So this is not a fucking joke.

19/9/2025, 4:27:13 PM | 27 4 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Niitä tukee terveempi ja koulutetumpi väestö sekä vakaampi ja turvallisempi (ja ennustettavampi) yhteiskunta. Esimerkiksi perustulo tukisi yrittäjyyttä valtavalla tavalla, koska täysi perikato ei olisi vaarana. Investoinnit infraan, luontoon, tieteeseen, kulttuuriin ja muuhun sitten päälle.

19/9/2025, 11:17:08 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Hyvinvointipalvelut eivät ole kuluerä, vaan elintärkeä investointi työkykyyn, tuottavuuteen, kilpailukykyyn, turvalliseen ja vakaaseen yhteiskuntaan, sekä innovaatioiden perusedellytys. Puhe siitä, miten hyvinvointiin ei ole varaa, on sumutusta. Oikeasti ei ole varaa hyvinvoinnin heikkenemiseen.

19/9/2025, 10:57:08 AM | 133 27 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Siinähän on. Perustulo mahdollistaa hyvinvoinnin, yrittämisen ja kouluttautumisen, voitontavoittelun kielto vähentää rahan haaskuuta, tulo- ja varallisuuskatot voidaan toteuttaa veroilla, ja koulutus luo jaettavaa. Investoinnit kestävyyteen, tieteeseen ja muuhun tulevat sitten lisäksi.

19/9/2025, 10:46:14 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Itse olen säästynyt pahimmalta, koska tutkimusalallani on vähemmän poliittisia implikaatioita ja olen mies. Kyse on kyllä ihan todellisesta ongelmasta, jolle voitaisiin tehdä sääntelyllä paljonkin. Ei toki tämän hallituksen toimesta.

19/9/2025, 9:52:47 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

No mutta en minä muutakaan keksi.

19/9/2025, 9:43:57 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Suomi putosi akateemisen vapauden vertailussa 38 sijaa kahdessa vuodessa, nyt sijaluku on 47. Äärioikeistohallitus saa painua nyt vittuun maan johdosta. www.helsinki.fi/fi/uutiset/t...

8/9/2025, 12:06:57 PM | 276 42 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Kyllä, hyvinvointipalvelut maksavat. Mutta ne ovat myös investointi ja ne tuottavat työkykyä ja toimivan, turvallisen ja osallistavan yhteiskunnan. Vaihtoehtona on, että maksamme pahoinvoinnista paljon korkeamman hinnan, enkä voi ymmärtää miksi hallituksemme tekee sen valinnan.

8/9/2025, 7:11:04 AM | 209 30 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Ketjullinen asiapitoista luettavaa. Suosittelen erityisesti demareille.

8/9/2025, 6:23:55 AM | 31 3 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Hallitus tekee kaikkensa, että muukaan EU ei ennallistaisi ja suojelisi luontoa, koska ei halua, että Suomessa ennallistetaan ja suojellaan neliötäkään luontoa. www.iltalehti.fi/politiikka/a...

7/9/2025, 6:50:30 PM | 63 7 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Kaikki taloiden ja hyvinvoinnin mittarit huutavat punaisena. Mutta se ei ole sattumaa. Se on politiikaa, jota Purra hallituksineen haluaa. Missiona on suomalaisen hyvinvoinnin hävittäminen.

7/9/2025, 6:36:59 PM | 60 8 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Hallitus köyhdyttää köyhimpiä ja rikastuttaa rikkaimpia. Se on ideologian ja itsekkyyden sanelemaa luokkapolitiikkaa, jota maamme varakkaimmat ihmiset ovat palkanneet oikeistopuolueet tekemään. Eikä lopulta kukaan voita. Varakkaimpien hyvinvointi ei kasva piiruakaan. yle.fi/a/74-2018114...

7/9/2025, 6:24:33 PM | 65 16 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Pienen mittakaavan kaukolämpöfirma. Sillä ei tosin varmaankaan saada suomea nousuun taloudellisesti.

19/9/2025, 9:31:52 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kuten koetetaan edelleenkin.

19/9/2025, 5:33:35 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Perustulo on yksi asia, jota vasemmalla tulisi pitää enemmän esillä. Muita ovat: 1) Voitontavoittelun kielto tärkeissä julkisissa palveluissa 2) Tulo- ja varallisuuskatot 3) 30h työviikko samalla palkalla 4) Universaali oikeus maksuttomaan koulutukseen 5) Kriittisten toimintojen kansallistaminen

19/9/2025, 4:42:00 AM | 109 28 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Petteri Orpon hallitus ei vähennäkään liikenteen päästöjä. Toimet alentavat hallituksen tuloja mutta lisäävät kuitenkin päästöjä. yle.fi/a/74-20182178

19/9/2025, 4:01:52 AM | 42 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kyllä.

18/9/2025, 7:22:12 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Investoinneilla markkinointiin voi saavuttaa vaikka planeetan elinkelpoisuuden tuhoa.

18/9/2025, 6:59:26 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Vasemmisto: "Haluamme tehdä politiikaa, joka on hyväksi ihmisten hyvinvoinnille." Oikeisto: "Heikennetäänpäs ihmisten hyvinvointia, jotta vasemmistoa vituttaa." Oikeisto: Oikeisto: "Miksi kaikki on niin paskaa, vitun vasemmisto."

5/9/2025, 12:11:32 PM | 166 29 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Aikakautemme suurin ja tuhoisin kriisi on täällä. Hallitus: "Ei kiinnosta." www.hs.fi/alueet/art-2...

5/9/2025, 5:16:54 PM | 161 25 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Kyse on Palestiinan tunnustamisesta. RKP:n kanta on tosiaan selvä: "Teeskentelemme, että kannatamme Palestiinan tunnustamista samalla, kun istumme Israelin toteuttamaa kansanmurhaa tukevassa hallituksessa fasistien kanssa, jotka haluavat palestiinalaisten murhaamisen jatkuvan."

5/9/2025, 5:01:34 PM | 98 10 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Voimme katsoa hallituksen talouspolitiikan täydellisen epäonnistuneeksi heidän omilla mittareillaan. Nyt sakkaavat niin talouskasvu kuin työllisyyskin, ja kasvussa ovat työttömyys, konkurssit ja velanotto.

5/9/2025, 10:33:23 AM | 83 15 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Palestiinalaisia tutkijoita on joutunut tukalaan tilanteeseen ulkomaalaislain muutosten vuoksi. Maahanmuuttovirasto ei enää hyväksy Palestiinan passia henkilöllisyyden todentamiseksi. Kyse on hallituksen rasistisesta kiusanteosta. www.epressi.com/tiedotteet/h...

5/9/2025, 6:17:26 AM | 193 39 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Helsingin yliopiston suurin ammattiliitto vaatii Israel-boikottia. antimil.org/2025/09/04/h...

5/9/2025, 6:11:14 AM | 57 3 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Tässä on mahdollisuudet kontrolloida köyhiä ja antaa vieläpä yksityiselle sektorille ahdollisuus tienata sillä. Upeaa. "Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Kela voisi jatkossa siirtää sosiaaliturvan toimeenpanoon liittyviä avustavia tukitehtäviä yksityiselle taholle." stm.fi/-/hallitus-e...

5/9/2025, 6:04:43 AM | 75 10 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Voimme valita subventoida massiivisesti pienten kuntien haja-asutusta ja liikkumista, tai sitten pakotamme ne järkeistämään toimintansa sellaisiksi, että ihmiset voivat asua palveluiden lähellä. Minusta valinta on selvä.

18/9/2025, 11:32:27 AM | 14 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Saattaa olla melkoinen kynnyskysymys kuunnella asiantuntijoita, kun on jo ennakkoon itse kertonut miten asiat ovat ja miten kaiken maailman dosentit eivät mitään tiedä.

18/9/2025, 10:26:10 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kyllä ja arvatenkin 'sunk cost fallacy' on asia, jota hallituksemme ei osaa millään tasolla käsitellä, koska pitää politiikan suunnan muuttamista, vaikka miten järkevää sellaista, peruutteluna, joka on heikkoutta.

18/9/2025, 9:26:26 AM | 1 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Eikä vain kulissien takana, vaan toimien pitäisi jo näkyä selvästi kaikkialla.

18/9/2025, 7:48:28 AM | 13 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Matti Vanhanen esiintyy lähinnä tieteenkieltäjänä metsäkeskustelussa. Tieteellisen tiedon kehystäminen epäluotettavaksi ja maallikkonäkemysten tarjoaminen tilalle eivät edistä asiallista metsäkeskustelua ja eri intressien yhteensovittamista. www.ku.fi/artikkeli/52...

18/9/2025, 7:00:44 AM | 55 9 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Olisin tyytyväinen, että näkisin koherentin maailmankuvan omaavan oikeistolaisen, mutta niitäkin on niin vaikeaa löytää.

18/9/2025, 6:52:20 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Terrorismin rahoittaminen on rikos. Mutta kun kokonainen valtio harjoittaa kansanmurhaan tähtäävää terroria ja rahoitamme sitä kaupankäynnillä, niin kyse on laillisesta bisneksestä. Mietin vain, että miten vitussa.

18/9/2025, 5:56:01 AM | 77 11 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Hallituksemme hyväksyy jopa palestiinalaisten kansanmurhan, koska ihmisoikeuksien heittäminen roskakoriin ei ole hallitukselle ongelma. Se kertoo, että ei ole julmuutta, jota he eivät hyväksyisi, jos voivat sillä edistää poliittisia tavoitteitaan. Kuten julmuutta oman maamme asukkaita kohtaan.

18/9/2025, 5:46:52 AM | 45 8 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Suomi oli viime ja toissa vuonna EU-maiden kärkipäässä asetoimituksissa Israelista. Olemme Israelin tukija ja ostamme kansanmurhassa toimiviksi testattuja aseita, eikä hallituksemme näe asiassa mitään ongelmia. yle.fi/a/74-20181124

18/9/2025, 5:00:42 AM | 55 17 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

On, mutta milloin se on hallituksen listalla, kun on vain tehtävä, jotta saadaan hallitusohjelmaa eteenpäin?

17/9/2025, 9:24:18 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Toki, ja jos ei saa tarpeeksi voittoa, julkisen voi pakottaa nostamaan hintaa tai jättämään hoidotta, kun julkiset ovat täynnä. Ei tuossa toimi pelikenttä koskaan reilusti.

17/9/2025, 9:23:13 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Tuppaa menemään niin, että silloin julkiselta veloitettaisiin saman verran ja sitten päälle vanhukselta. Niin se yksityinen sektori vain toimii.

17/9/2025, 7:20:33 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Muistan, miten hallituskauden alussa sanottiin, että kokoomuksessa on paljon hyviä tyyppejä. Toivottavasti sanojat osaavat edes hävetä arviontivirhettään.

17/9/2025, 7:12:38 PM | 23 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Liki 40 vuotta hallituksessa, joten päävastuullinenhan se kiistatta on.

17/9/2025, 7:10:17 PM | 27 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

I am going with "thousands of exoplanets". I wonder when that becomes obsolete.

17/9/2025, 7:08:30 PM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Ja sen jälkeen esille otetaan abortti.

17/9/2025, 7:05:31 PM | 33 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Niin minustakin, ole hyvä vain!

17/9/2025, 6:11:40 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Very exemplary of a more general principle when a crisis occurs. First, we do too little too late for fear of spending too much, and when the full scale of the crisis becomes obvious, we end up spending far more than would have been necessary with swift action. Same with climate crisis.

17/9/2025, 5:23:10 PM | 22 4 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Hallituksemme tukee Israelin toteuttamaa palestiinalaisten kansanmurhaa. Avunanto sen kokoluokan rikokseen pitäisi olla ehdottomasti rangaistava rikos. www.ku.fi/artikkeli/52...

17/9/2025, 4:43:27 PM | 90 16 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Siten, että saman järjestäminen julkisesti alusta loppuun on aina halvempaa. Yksityinen kun vetää välistä aina.

17/9/2025, 2:43:30 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Näetkö vaihtoehtoja? Monien kriisiemme juurisy on ylikulutus, jota kiihdyttää valtavalla tavalla turhia tarpeita luova mainosteollisuus, joka on siirtynyt informoinnin tuolle puolelle jo kauan sitten. Miten sinä siirtäisit ihmiskunnan kestäville raiteille, kun mainosteollisuus kamppailee vastaan?

17/9/2025, 12:16:14 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Niin varmasti voivat. Ja miten eletään korkeiden haittaverojen kanssa.

17/9/2025, 12:14:17 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Huomaat kuitenkin sen pointin ihan itsekin. Kiellämme joitakin mainoksia, koska mainoksista on ihmisille suurta haittaa. Kaikki ylikulutusta ylläpitävä ja kiihdyttävä, ilmastokatastrofia ylläpitävä ja kiihdyttävä ja muulla vastaavalla tavalla haitallinen mainonta on todellakin sellaista.

17/9/2025, 12:13:36 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Rajatonta? En tainnut sanoa niin. En tosin ole vakuuttunut onko mitään hyvää syytä ylipäätään sallia kaupallista mainostamista kuin vain rajatuissa informointiin tähtäävissä tilanteissa. Syitä kieltää mainonta on valtavasti.

17/9/2025, 12:11:36 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Saivartelet. Laeissa tehdään niitä rajauksia jatkuvasti. Voisimme kieltää vaikka autojen (ym.) mainonnan sillä perusteella, että onko siinä polttomoottori vai ei. Tai voisimme kieltää ympäristölle, luonnolle ja ilmastolle tuhoisien teollisuustuotteiden mainonnan, kuten lihatuotteet. Esimerkiksi.

17/9/2025, 12:03:33 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Koska se olisi kalliimpaa ja poliitikkomme eivät halua resursoida nykyistäkään.

17/9/2025, 11:59:05 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Niin laskee. Suomalainen julkinen sektori on kuitenkin tehokkuudessaan maailman huippua.

17/9/2025, 11:42:04 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Tehokkuus on kyllä huippuluokkaa, vaikka aliresursointi tekeekin sen hankalaksi. Kuten tekee laadunkin. Mutta johtaminen on aivan samanlaista sekoilua kuin yksityiselläkin. Ei meillä ole kummallakaan puolella mitään meritokratiaa.

17/9/2025, 11:08:54 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Robottiluotaimemme tekevät jatkuvasti tutkimusta punaisen planeetan pinnalla saaden esiin merkkejä sen historiasta ja elinkelpoisuudesta. Mutta tuoreimmat tulokset selittää erinomaisesti se, että Marsin olosuhteissa esiintyi elämää sen vetisessä nuoruudessa. tuomim.wordpress.com/2025/09/17/m...

17/9/2025, 8:36:43 AM | 46 5 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Olemme ylittämässä planetaarisen kestävyyden rajat useilla mittareilla, ja se mikä ei ole kestävää, ei voi kestää. Rajallisella planeetalla jatkuva kasvu, koska se aina tarkoittaa materiaalisten resurssien kulutuksen kasvua, on mahdotonta. Aivan kuten syöpäkasvainkaan ei voi kasvaa rajatta.

17/9/2025, 7:27:59 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Riippuu siitä minkä kasvusta puhutaan. Ironista on kuitenkin se, että talouskasvua nimenomaan saadaan tehokkaimmin sillä, että jaetaan rahaa yliopistoille ja sitten koulutetaan ja tutkitaan enemmän.

17/9/2025, 7:25:25 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

No nyt kun planetaariset rajat ovat vastassa, kasvuntavoittelu johtaa hyvinvoinnin vähenemiseen. Olemassaolevien resurssien tasaisempi jako kyllä auttaisi helposti lisäämään hyvinvointia, eikä siihenkään tarvita kasvua.

17/9/2025, 7:21:10 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Jos halutaan parempaa tutkimusta, on annettava tutkijoille vakaa rahoitus ja työrauha. Lisäresursseilla voidaan palkata lisää tutkijoita ja saadaan enemmän tiedettä. Mutta se, kuinka suuri tutkijoiden porukka meillä on, on vain poliittinen valinta. Kasvua siihenkään ei tarvita.

17/9/2025, 7:19:26 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Ihmiskunnan väkimäärän kasvu taittuu pian, joten sitä motiivia ei enää ole. Teknologinen kehitys taas tarkoittaa asioiden tekemistä tehokkaammin. Se ei tarkoita kasvua, vaikka voikin mahdollistaa sen mainiosti. Ei kuitenkaan loputtomiin.

17/9/2025, 7:10:56 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Mitähän mahdat tarkoittaa sanomalla "rahoituksen määrä pysäytettäisiin"? Jos rahoitus otettaisiin pois, ei taatustti mitään tehtäisi. Jos se pidettäisiin samana, tehtäisiin kuten ennenkin. Mihin sitä kasvua tarvitaan?

17/9/2025, 7:09:29 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Ei kasvulla ole sen kanssa mitään tekemistä. Tieteessä tulee edistystä, kun annetaan tutkijoille resurssit ja työrauha. Jos sinusta on toisin, niin todistustaakka on sinulla.

17/9/2025, 7:00:52 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Suomalainenkaan demokratia ei kestä sitä, että rahalla ostetaan niin mediatalot kuin poliitikotkin. Tarve riippumattomalle medialle on suurempi kuin koskaan mutta näemme vain median keskittymistä harvempiin käsiin oikeistopolitiikan äänitorveksi.

17/9/2025, 6:33:25 AM | 78 13 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

No, se on politiikkaa ja propagandaa. Tietenkin voimme, jos vain jaamme olemassaolevan tasaisemmin. Niillä vain on suurin megafoni, Kotka hyötyvät äärimmäisestä taloudellisesta epätasa-arvosta eniten.

17/9/2025, 6:09:34 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kasvun rajat eivät tosiaan ole vastassa vielä kaikkialla, mutta uusiutuvasakin on rajansa. Emme voi ruhota luontoa surutta louhiaksemme metalleja ja mineraaleja kaikkialta, emmelä voi niittää metsiä pois uusiutuvat energia tuotannon tieltä. Planeetta on rajallinen ja se vaikuttaa kaikkeen.

17/9/2025, 6:08:14 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Ei pidä paikkaansa. Eikä tiede lopu sillä, ettei siihen saada *lisää* resursseja, vaan jatketaan olemassaolevilla. Kyse on lopulta siitä, kuinka suuri osuus resursseista laitetaan tieteeseen jsbturkimukseen. Vakaassa yhteiskunnassa vakaa tieteen rahoitus voisi tuottaavjooa parempia tuloksia.

17/9/2025, 6:06:54 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

No, nyt se kasvu heikentää elintasoa, joten ajattelumallia on muutettava.

17/9/2025, 5:51:12 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Väestönkasvu johtaa aina johonkin kasvuun. Vaan sen aika alkaa olemaan ohi, joten voisimme koettaa pysytellä kestävissä raameissa sen sijaan, että noudatamme syöpäkasvaimen logiikkaa. Rajallisella planeetalla kaikki kasvu kyllä loppuu. Voimme kuitenkin vielä valita millainen kriisi siitä aiheituu.

17/9/2025, 5:49:52 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Vain, koska yhteiskuntamme nojaa kapitalismiin, jossa pääomalle on aina vain saatava enemmän tuottoa. Ihmiset pärjäisivät ilmankin sellaista institutionalisoitua ahneutta.

17/9/2025, 5:42:04 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Ratkaisu: kielletään voitontuotanto hoivapalveluissa ja ostetaan yksityiset tilat julkisen sektorin käyttöön. yle.fi/a/74-20183176

17/9/2025, 4:59:24 AM | 129 25 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kasvua ei tosin tarvita siihen, että lisätään hyvinvointia. Se vaatii vain varallisuuden tasaisempaa jakoa ja hyvinvointipalveluiden parantamista. Sellainen politiikka taas toisi kasvuakin toisin kuin nykyinen vastakkainen malli, jolla varallisuutta vain keskitetään harvemmille.

16/9/2025, 9:06:46 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

"Koko elinikäni ajan on säästetty ja sopeutettu." Viimeiset vuosikymmenet kokoomus on jatkuvasti ollut tekemässä leikkauksia julkiseen sektoriin. He haluavat aina vain leikata, koska tahtovat itselleen enemmän, ja kokevat, että julkinen sektori hukkaa rahaa tarjotessaan köyhillekin hyvinvointia.

4/9/2025, 8:25:10 PM | 167 25 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Valtio näennäissuojelee Suomen metsiä, jakaa metsäteollisuudelle piilotukia ja antaa Metsähallituksen johdolle bonuksia hakkuista. Ympäristö kärsii ja suomalaiset maksavat laskun. voima.fi/hairikot/art...

4/9/2025, 10:26:59 AM | 80 8 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Helsingin Sanomien toimittaja Pekka Mykkänen vietti viestipalvelu X:n syövereissä toista vuotta. Hän tutki sitä, miten suomalainen keskustelukulttuuri myrkyttyi: muuttui vittuiluksi ja maalittamiseksi, kun perussuomalaismieliset henkilöt hyökkäsivät muiden kimppuun. www.ku.fi/artikkeli/52...

4/9/2025, 9:30:09 AM | 99 12 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted

Suomi on jo veroparatiisi rikkaimmistolle. Kannattaa lukea koko ketju.

4/9/2025, 5:37:11 AM | 63 11 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Science must be publicly funded. Billionaires cannot ever be trusted to do anything good.

16/9/2025, 7:18:28 PM | 29 4 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Onhan tuossa tosiaan kontrastia nykypäivään, kun pääministeriä myöten anellaan EU:lta lupaa tuhota omaa luontoa entistä enemmän.

16/9/2025, 6:58:32 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Tai koulutetun väestön tai terveen työvoiman tai vakaan yhteiskunnan tai stabiilin ruoantuotannon tai ... Minusta tuohon mahtuu jo mustan aukon verran sokeita pisteitä.

16/9/2025, 6:56:10 PM | 11 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Riittämättömiä politiikkatoimien toteuttaneita poliitikkoja ei ehkä katsota niin suopeasti kuin nyt, ja tukea riittämättömälle politiikalle ei ehkä katsota edes lieventävänä asianhaarana tulevaisuuden ilmastotuomioistuimissa. Ajamme kuitenkin täyttä höyryä katastrofiin ja täysin tarkoituksella.

16/9/2025, 6:11:03 PM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Kritisoin päästökauppaa, koska sillä luodaan lähinnä illuusio siitä, että toimilla on merkittävä vaikutus. Jos lopputuloksena tulee satoja miljoonia kuolonuhreja, niin ei sitä kovin suurena onnistumisen voida pitää. Mutta tulevat kriisiajan poliitikot eivät ehkä tyydy samaan moraalittomuuteen.

16/9/2025, 6:08:14 PM | 7 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

Ei mitenkään, koska poliitikot eivät halua ja asuvat jossakin mielikuvitustodellisuudessa, jossa ongelmaa ei ole. Huomaa, että ei niitä oteta nytkään, vaan teemme aivan liian vähän aivan liian myöhään. Ne askeleet olisi vaadittu joskus 90-luvulla, kun poliittisesti mahdollinen oli vielä riittävää.

16/9/2025, 6:02:32 PM | 1 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reply parent

En siirrä. Kyse on siitä, ettemme ota helppoja askeleita, ja etene määrätietoisesti, koska ei ole poliittista tahtoa tehdä niin. Jos ilmastopolitiikan hampaattomuuden alleviivaaminen tekee minusta aktivistin, niin olkoon sitten niin. Sitähän kaikki ilmastotutkijatkin ovat.

16/9/2025, 5:49:01 PM | 0 0 | View on Bluesky | view