Profile banner
Profile picture

Tapani Kudjoi

@takud.bsky.social

Lifelong learner. BSc in engineering and healthcare, M.Sc. in gerontology and public health. Acupuncturist, martial artist, hobbyist gardener and carpenter.

created October 9, 2023

2,370 followers 14,035 following 6,875 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Junissa tosin voi vaikuttaa se, että miellyttävämmät käsidesit menevät helposti parempiin suihin. Asemilla päivystää halpaa humalaa etsiviä ihmisiä nykyään.

6/9/2025, 6:56:14 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Entiseen työpaikkaani ostettiin halpaa virolaista käsidesiä. Se oli tahmeaa ja haisi aivan hirveältä. Etsin valmistajan tiedot netistä ja se paljastui tuulilasinpesunestettä valmistavaksi firmaksi. Olivat nähneet pandemiassa markkinaraon.

6/9/2025, 5:43:00 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Nokkelaa! Tuolla konstilla kaikki taisivat silti matkustaa halvemmalla.

6/9/2025, 5:34:29 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei se ihan noin yksinkertaisesti mene. Edelleen ne verisuonimuutokset tapahtuvat usean tekijän yhteisvaikutuksen vuoksi. Niistä vain yksi on nyt havaittu mahdollisen bakteeri-infektion vaikutus. Yhteys on tunnettu ennenkin ja hammashoito on silti retuperällä.

6/9/2025, 5:32:52 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Sitä varten populistipuolueet ovat olemassa, että muutama pyrkyri pääsee elämään makeaa elämää muiden kustannuksella.

6/9/2025, 5:29:15 AM | 7 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei pidä paikkaansa. Ps ei ole ikinä antanut kannattajilleen mitään.

6/9/2025, 5:22:38 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Eivät ne siellä A-studiossa ole väärässä. Jotta saadaan esimerkiksi ikääntyneille hoitoa vuonna 2050, saatetaan tarvita pelkästään hoitajia 300000-500000. Puhumattakaan fyysistä tiloista, niiden rakentajista ja ylläpitäjistä. Luvut eivät tue Pohjois-Korean maahanmuuttolinjaa.

6/9/2025, 5:16:23 AM | 7 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Saatan palata itsekin samaan. Toisaalta on ihan hauska vähän tarkastella, että miten oikeasti suhtautuu siihen, että nuoruus tosiaan meni jo. Ei tässä aikuisuudessakaan mitään vikaa ole.

6/9/2025, 5:11:23 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ennaltaehkäisy, hoitopolut, käyttöhuoneet, päihdepolitiikan nykyaikaistaminen ja yleiseen yhteiskunnan koossa pysymiseen panostaminen lienevät ihan turhaa nössöilyä. Epäilen kanssa, että poliisin valtuuksien lisääminen on osa suunnitelmaa hävittää maasta hyvinvoinnin lisäksi myös demokratia.

5/9/2025, 5:52:22 PM | 9 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Itse päätin keski-iän kunniaksi antaa tukan kasvaa. Saan jo kohta kammattua kaljun piiloon!

5/9/2025, 4:57:35 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Sanna Ryynänen (@sannaryynanen.bsky.social) reposted

Missä vaiheessa suomalainen media olisi päässyt niin pitkälle, että se uskaltaisi kutsua ilmiselvää rasismia rasismiksi ihan itse, ilman että asiantuntijan täytyy käydä toteamassa se rasismiksi toimittajien puolesta? 1/6 #SanoSitäRasismiksi

5/9/2025, 7:34:37 AM | 100 17 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Allekirjoitin itsekin. Vaikea uskoa, että tässä vaiheessa historiaa ollaan vieläkin näin sokeita sille, ettei meillä ole kuin yksi ja korvaamaton elinympäristö.

5/9/2025, 1:17:10 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social) reposted reply parent

Eivät mihinkään erimielisiä. Toinen puoli vain saa imagohaittaa rasismista ja toinen sen puutteesta. Ja tältä se sitten näyttää.

5/9/2025, 12:19:09 PM | 17 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Kuinkahan rikollinen mielenlaatu on ihmisellä, joka vertailee vankiloita jo etukäteen?

5/9/2025, 11:50:20 AM | 15 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ai niin. Ja maamerkki on edelleen Itikan tehdas, sama se mitä seinällä milloinkin lukee.

5/9/2025, 11:49:27 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Voi tietysti olla. En tunne näitä ihan perinpohjin. Hypetettyjä ja vähemmän hypetettyjä kielimalleja olen testaillut. Ne aiheuttivat aluksi ihmetystä, mutta todella vähän hyötyä niistä on mihinkään.

5/9/2025, 11:34:37 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Riittävän hyvä on monesti riittävän hyvä 😀

5/9/2025, 11:26:59 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Saahan sitä ihminen tykätä bulkkilageristakin. Onhan se tasalaatuinen tuote, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa.

5/9/2025, 11:20:15 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Mutta kuvaava, ainakin näiden ns. generatiivisten suurten kielimallien kohdalla.

5/9/2025, 11:19:00 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Totta. Niissä mullistava teknologia oli kuitenkin jo "perinteinen" koneoppiminen, eikä yleisintä koulutusaineistossa esiintyvää vastausta tarjoileva "generatiivinen" tekoäly.

5/9/2025, 11:15:08 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tämä on omakin periaate useimmiten. Että jos juo 1-2 niin, ei hinta ole niin euron päälle. Jos tekee mieli juoda itsensä humalaan, mitä enää harvoin tapahtuu, sitäkään ei millään kaljanlitkuilla kannata tehdä.

5/9/2025, 10:24:49 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social)

Kokeilin onnistuvatko hätäseen 20-vuotiaana tekemäni painiharrastukseen liittyneet selän liikkuvuusharjoitukset kevennetysti tälleen 40+ setänä. Eivät. Mutta voisivatko ne vielä onnistua? Ehkä.

5/9/2025, 10:19:59 AM | 11 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tiedonvastainen poliittinen päätös voi silti olla typerä, vaikka taloustieteilijä olisikin rakentanut minäkuvansa samojen perättömien uskomusten varaan kuin poliittiset päättäjät.

5/9/2025, 10:13:32 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Mielenkiintoinen aihe. Äkkiseltään voisi kuvitella, ettei puppugeneraattori tuo mitään arvokasta prosessiin, mutta voin olla toki väärässäkin.

5/9/2025, 6:02:28 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tämä oli muuten myös itselläni ongelma. En ymmärrä, jos vain kerrotaan, että asia on näin, koska se on näin. Haluan tietää miksi, millaiseen merkitysten verkostoon asia liittyy. Fysiikka meni aina paljon paremmin jakeluun, koska siinä asioilla oli jokin konteksti.

5/9/2025, 5:55:55 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Sattumalta aloitin oman toiminimiyrittäjyyteni yrittäjän päivän liepeillä. Sitä ennen minulla oli toinen yritys, josta lähdin omille teilleni. Takana on 16 vuotta yrittäjyyttä. En suosittele kenellekään. Pienyrittäjä on sellainen järjestäytymätön ja halpa työläinen, joita maahan halutaankin.

5/9/2025, 5:48:22 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Jussi Herranen (@herranenaika.bsky.social) reposted

”Homma perustui siihen, että tavallisilla ihmisillä ei ole aikaa opiskella yksityiskohtia. Häikäilemättömällä paskapuheella voi upottaa ihmiset hämmennyksen suohon,” www.ku.fi/artikkeli/52...

5/9/2025, 4:02:18 AM | 65 11 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei kauhean hedelmällinen keskustelun lähtökohta, jos jotkut käyttäytyvät kuin tupakkayhtiön lakimiehet "määrittele keuhkosyöpä".

5/9/2025, 5:43:01 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Äkkiseltään voisin kuvitella vastaanoton olleen "näillä lakeuksilla ei, jumalauta, Jumalaa pilkata!".

5/9/2025, 5:33:48 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Riippuu tosiaan mitä lukee ja onko tarkoitus vain lukea nopeasti jokin teksti siltä varalta, että siinä on jotain tärkeää. Harjoittelin pikalukemista joskus ihan tarkoituksella.

5/9/2025, 5:32:14 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Samassa bussissa matkusti jokunen intialainen. Siististi pukeutuneita, hillitysti käyttäytyviä perheellisiä ihmisiä, jotka olivat todennäköisesti menossa töihin. Näillä nurkilla juopot ja narkkarit ovat sitä mieltä, että ulkomaalaisia elätään heille kuuluvilla verorahoilla.

5/9/2025, 5:28:44 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Itse liityin Vasemmistoliittoon pari vuotta sitten. En ole puolueen kanssa 100 % samaa mieltä kaikesta, mutta ajattelin, että nyt on todella tarve vasemmistopuolueelle, jolla ei ole okeistosiipeä.

4/9/2025, 11:12:47 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Se olisikin varsin rakentava näkökulma. Mutta kuten totesin, tiedostan tässä kohtaa empatiavajeen.

4/9/2025, 11:04:57 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Onneksi tämä nyt on takana. Tilanne perkelöityi paljon nopeammin kuin saatiin ratkaistua, mutta lopulta asukas saatiin ulos kämpästä. Toivon, että saa elämänsä vielä järjestykseen, mutta en jää kaipaamaan.

4/9/2025, 10:52:13 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Sitä en epäile. Tässä on nyt takana sellainen reilu puolen vuoden jakso, kun kotirapussa piti kulkea silmät selässä, kun naapurin nistiporukassa heiluivat puukot vähän turhan usein.

4/9/2025, 10:48:42 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Juu, ja hyvin pitkälle oma rangaistuksensa tuollainen elämänmeno.

4/9/2025, 10:29:17 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Mielelläni olisin myötätuntoinen. Sairaus ei kuitenkaan oikeuta varastelua, valehtelua, ilkivaltaa ja pahoinpitelyjä. Näistä olen saanut tarpeekseni.

4/9/2025, 10:20:00 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei se varmasti kenenkään alkuperäinen suunnitelma elämän varalle ole ollut. Siitä ei ole kauan, kun jouduin kotipihassa painimaan nistin kanssa, joka yritti varastaa poikani kevarin. Talvella jouduin bussissa nyrkkitappeluun narkkarin kanssa, joka alkoi riehua provosoimatta.

4/9/2025, 10:17:10 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Jotain hierarkioiden kaipuuta se kai on siinä tilanteessa, kun itsetunto pitää jollain pelastaa. Marx kirjoitti myös ryysyköyhälistöstä, joka asemoi itsensä omistavan luokan arvojen kannattajiksi, koska kuvittelee sen olevan reitti, jolla sopivan tilaisuuden tullen oma arvo nousee.

4/9/2025, 10:10:15 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Hyvin on mennyt aivopesu perille.

4/9/2025, 10:02:10 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ne ovat aina olleet kokoomukselle vain höpötystä, jolla koristellaan juhlapuheita.

4/9/2025, 10:01:37 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Niinpä jäivät omatkin lapset ilman kesätöitä tänä vuonna. Olen ollut itsekin varovaisessa työnhaussa, olen varautunut, että noin 300-400 hakemusta saa kirjoitella, ennen kuin jonkun omassa verkostossa olevan kontaktin kautta löytyy työpaikka, johon ei tarvitse lähetellä hakemuksia.

4/9/2025, 9:52:26 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ja täsmennetään nyt vielä kaikille, että vihaan narkkareita ihan sydämeni pohjasta, enkä ole näiltä osin hyvä ihminen. Järkevää on kuitenkin järjestää myös heille sellaiset sosiaalipalvelut, että reitti päihteettömään elämään on olemassa tai että edes vahinkoja voidaan minimoida.

4/9/2025, 9:42:46 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tämähän on juuri sitä politiikaa, jota he ovat kauan toivoneet. Miksi se ei heille kelpaisi? Kokoomus on perustettu luokkayhteiskunnan palauttamiseksi ja sitä he nyt tekevät kaikin voimin.

4/9/2025, 9:40:48 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social)

Kuulin bussissa kun pari narkkaria manasi, että eivät saa hoitoa, koska täällä on noita intialaisia elämässä sosiaalituilla. Villiäkin villimpi veikkaus, että bussin ainoat sosiaalipummit eivät olleet intialaisia. Sankarit äänestänevät jatkossakin persuja ja ihmettelevät, miksi eivät pääse hoitoon.

4/9/2025, 9:39:39 AM | 52 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Turhan moni hahmottaa maailman niin pinnallisesti, että kuvitteli kulttuurimarxilaisuuden... eiku "woken", olevan suurin ongelma.

4/9/2025, 9:37:13 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Blokkaan kyselemättä. Aivan turha tuhlata aikaansa fanaatikkojen kanssa vänkäämiseen.

4/9/2025, 9:33:36 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Esimerkiksi korona-aikana ajauduin jonkun kanssa väittelyyn taudin tartuntamekanismista. Tajusin siinä kohtaa vaivan turhaksi, kun onneton paljasti kuvittelevansa, että "altistumisaika" tarkoittaa kellonaikaa, jolloin ollaan altistuttu, eikä kulunutta aikaa altistuksen alusta sen loppuun.

4/9/2025, 9:31:58 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Enemmän huolettaa se, että ihmisten keskittymiskyky ja lukutaito ovat hukassa. Pitkät sanat jäävät lukematta, ja jos käyttää liian tarkkoja termejä, niiden merkitystä ei tunneta, vaikka eivät mitään mystisiä pienen piirin ammattitermejä olisikaan.

4/9/2025, 9:28:57 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Provosoidakseen ne noita laittavat, kun ovat huomanneet, että fiksut ihmiset ottavat itseensä nauruhymiöistä. Osa on ehkä aidosti vähän yksinkertaisia, mutta sen voi antaa anteeksi, koska typerys ei muuta voi.

4/9/2025, 9:27:03 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Realistista, sanoisin. Toteutettu politiikka on täysin loogista ja johdonmukaista, kun katselee sitä rikkaiden rikastuttamisen vinkkelistä. Ei Orpo-Purralla ole mielessä sen enempää edistys kuin tulevaisuuskaan.

4/9/2025, 9:21:09 AM | 14 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Lisärakentamista on varmaan jo aika hankala lobata, kun Olkiluoto3 on maailman kallein rakennus, jonka hinnalla Suomi olisi saanut esim. oman avaruusohjelman.

4/9/2025, 9:12:31 AM | 5 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Nyt ovat jo ekonomistitkin kommunisteja. Saakeli, kaikki pitää itte tehrä!

4/9/2025, 9:10:04 AM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Juu, nämä torvikokeilut ovat olleet ihan vain kokeiluja.

4/9/2025, 6:32:10 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social)

Hallitus on kuin marketin johtoporras, joka päättää, että joululaulut alkavat raikaa jo syyskuussa, vaikka tietävät aivan mainiosti mitä mieltä ihmiset asiasta ovat.

4/9/2025, 5:48:47 AM | 9 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Kuulostavat käsittelyssäni siltä kuin sialta vietäisiin henkeä.

4/9/2025, 5:26:38 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Fasisteja ei haittaa, jos heidät nähdään fasisteina. Ydinkannattajansa eivät kannata heitä siitä huolimatta, vaan sen takia. Persujen kanssa ei olisi pitänyt tehdä yhteistyötä millään tasolla. Ajatus, että heidän aatteensa muuttuisi dialogin ja vastuun myötä oli alunperin harhainen.

4/9/2025, 5:06:24 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Itse en ole ikinä oppinut saamaan siitä minkäänlaista ääntä. Kaveri yritti joskus opettaa. Toisaalta minulla on vaikeuksia saada ääntä kaikista puhallinsoittimista, harjoittelusta huolimatta. En hallitse jostain syystä huuliani niin tarkasti, että saisin ilmavirran värähtelemään tasaisesti.

4/9/2025, 5:03:24 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Sepä se. Kertoo vahvasti, ettei suomalaisilla ole luontosuhdetta. Ei erityistä, eikä muunkaanlaista. Sähläämme sen kanssa yhtä sokeina kuin muidenkin ajankohtaisten haasteiden edessä. En silti vastusta itärajan soiden ja metsien suojelua.

4/9/2025, 5:00:15 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Juhlan aihetta olisi enemmän, jos samalla oltaisiin luotu vakautta, eikä jatkuvaa kasvua vauraimman 1%:n omaisuudelle ja elintasolle muiden kustannuksella. Elämän perustarpeiden täyttäminen ei ole oikeasti tavattoman vaikeaa. Hankalaksi asiat menevät vasta, jos ahneudelle ei laiteta rajoja.

4/9/2025, 4:55:26 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tampereella tämä on jatkuva keskustelunaihe. Pieni äänekäs vähemmistö haluaisi ajaa autolla kauppakeskukseen, jossa on ihana kävellä, ilman että tarvitsee varoa autoja. Moni muu voisi kävellä ja pyöräillä keskustassakin.

4/9/2025, 4:52:57 AM | 8 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Jatkuvan kasvun ajatus on aivan päätön. Ei tässä ole luvassa rajatonta kasvua rajallisella planeetalla. Pelkkä toiveajattelu ja markkinalogiikan ulottaminen aivan kaikkialle on umpikuja. Tarvitaan hiukan enemmän mielikuvitusta.

3/9/2025, 8:12:42 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tuttu opettaja kertoi, että jos juo punaviiniä kahvikupista teams-palaverissa, pitää muistaa välillä puhallella kuppiin.

3/9/2025, 7:20:08 PM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

En minäkään ole kategorisesti ydinvoiman vastustaja. Siihen vain vaikuttaa liittyvän sen verran epäilyttäviä intressejä, ettei sitä oikein täysin varauksetta voi kannattaakaan. Viisaasti käytettynä hyvä ratkaisu, mutta mikäpä ei sillä lailla käytettynä olisi.

3/9/2025, 6:30:48 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Torille (katoamaan häpeästä maan rakoon)!

3/9/2025, 5:09:33 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Suosittelen vahvasti faktantarkistamista. Vaikka olen jotenkin perillä teknologiasta sun muusta, leipälajini on terveystiede ja tämä monialaisuuden suuntaan harhailu on seurausta liian vilkkaasta mielestä. Insinööriopinnot olivat vain nuoruuden harharetki.

3/9/2025, 5:07:52 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei minullakaan ole vastausta. Enkä keksi miten elämäni oleellisesti muuttuisi, jos käytössäni olisi vaikka gigawatti lisää energiaa. Keksisin sille käyttöä toki, mutta jos tämä töiden, somen, kasvimaan ja kirjojen täyttämä elämä pysyisi samana, ylimääräinen olisi vain ylimääräistä.

3/9/2025, 5:04:45 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Valitettavasti kaikki kehitetty teknologia punnitaan myös sen kautta, voiko sitä käyttää aseena. Muodikkaan tekoälynkin sotasovellukset ovat olemassa. Ongelma, joka syntyy ihmisiä ominpäin tappavista koneista, ei tunnu liikoja huolettavan. Mutta se on jo ihan toinen asia.

3/9/2025, 4:59:46 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Aika vähän jäisi tehtävää, jos uusiutumattomia luonnonvaroja ei voitaisi ollenkaan käyttää. Ristiveto syntyy siitä, että paljonko niitä sitten sopisi käyttää. Tällä hetkellä kaikkien luonnonvarojen käyttö on todennäköisesti kestämättömällä tasolla. Kysymys kuuluu, että miksi?

3/9/2025, 4:56:37 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Uraaniin perustuvan ydinvoiman vastustuksessa on osittain kyse tuosta, että niitä voidaan käyttää aselaatuisen plutoniumin tuottamiseen, mistä ei pidemmän päälle seuraa mitään hyvää. Mutta, joka on lyhyellä tähtäimellä houkutteleva liike.

3/9/2025, 4:54:39 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Uraani on aika yleinen alkuaine. Sitä varmaankin riittää vielä tuhansiksi vuosiksi. Intiaan on muistaakseni kaavailtu thorium-reaktoreita, joiden jäte säteilee vaarallisesti "vain" satoja vuosia. Niitä ei ole otettu yleisesti käyttöön, koska thoriumia ei voi käyttää ydinaseissa.

3/9/2025, 4:52:31 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tavallaan joo, tai radioaktiivisen hajoamisen seurauksena syntyvä energia otetaan talteen. Ydinreaktori on periaatteessa heepetillisen iso vedenkeitin. Käytetty ydinpolttoaine voidaan käyttää uuden sukupolven reaktoreissa uudestaan, mutta lopulta siitä jää jäljelle pitkäikäistä säteilevää jätettä.

3/9/2025, 4:50:41 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Uraani ei ole uusiutuva luonnonvara, mutta ei se ole alkuperältään myöskään fossiilinen, niin kuin öljy, maakaasu ja kivihiili, jotka ovat jäänteitä jostain, mikä aikanaan eli ja sitoi hiiltä.

3/9/2025, 4:38:31 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Eihän ydinvoima ole fossiilista. Sekin kyllä voi olla yksi osa ratkaisua. Tällä hetkellä edullisin kilowatti tulee auringosta, eikä asia ole miksikään todennäköisesti muuttumassa. Älykäs sähköverkon kuorman ohjaus ja älykäs sähkönkäyttö auttaisivat todennäköisesti myös.

3/9/2025, 4:18:39 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Olisko jäänyt vahingossa liian pitkäksi aikaa yläasentoon ja kavitaatio päässyt kolauttamaan vähän rosoa sylinterin seinään?

3/9/2025, 4:14:39 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Nykyään on luotu tehokkaasti mielikuva, ettei mielenosoittaminen ole kansalaisvaikuttamista, vaan rähinöintiä ja rikollisuutta. Tätä mielikuvaa ei ole taatusti luotu vahingossa.

3/9/2025, 4:12:07 PM | 22 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Joku määrä fossiilienergiaa mahtuu todennäköisesti mukaan kokonaisratkaisuun. Joskus olen miettinyt, että pitäisi keksiä miten öljystä saadaan niin tuottava polymeerituote, ettei sen poltaamisessa olisi enempää järkeä kuin rahan polttamisessa.

3/9/2025, 4:10:04 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ottaisin itsekin sen vastaan ilman hetken epäröintiä. Vaihtoehdot elämiselle ovat kovin rajalliset ja lopulliset.

3/9/2025, 4:08:27 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Samaa piilaakson teknoutopistit ovat sanoneet jo yli 20 vuotta. Pelkillä elinsiirroilla elämä tuskin pitenee hirveästi yli oman perimän sallimien rajojen. Siihen on monia syitä, miksi ikääntymistä ei osata parantaa, yksi on se, ettemme vielä tiedä mikä kaikki sitä aiheuttaa.

3/9/2025, 4:04:57 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Tässäpä onkin veikeä kysymys: miksi sähkön tarve tuplaantuu? Mitä sillä kaikella tuotetulla energialla on tarkoitus tehdä?

3/9/2025, 1:33:25 PM | 3 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Voi kun muistaisin mistä luin laskelmat, joiden mukaan ydinvoimaloita olisi pitänyt alkaa rakentaa jo vuosikymmeniä sitten, että niistä olisi tähän nykytilanteeseen ratkaisuksi. Näin tavallisella insinöörijärjellä ajateltuna ydinreaktorin hinnalla saa aika paljon uusiutuvaa energiaakin.

3/9/2025, 11:39:02 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ihan omaa tyhmyyttä, kun tienaa tuon 10000 euroa vuodessa.

3/9/2025, 11:06:19 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Minulla ei ole noin vahvaa luottoa siihen, että Trump, tai hallintonsa, joutuisivat vastuuseen teoistaan. Se tosin liittyy siihen, ettei minulla ole paljonkaan luottamusta instituutioihin yleisesti.

3/9/2025, 11:05:17 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Täällä uutisoidaan Trumpin laittomuuksista aivan kuin niillä olisi käytännössä merkitystä. Ei yksikään fasistien diktaattori ole välittänyt oikeudesta tai demokratiasta, eikä Trumpista tule ensimmäistä.

3/9/2025, 10:21:14 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ei se ole mikään todellinen tavoite ollutkaan. Hallitus haluaa pimeät työmarkkinat, joissa työläisellä ei ole mitään sananvaltaa sopimisessa.

3/9/2025, 10:19:58 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Eivät algoritmit ole ainut syy. Eivät hallitukset ja hegemoniat synny irrallaan yhteiskunnan oloista. Omistava luokka on kaikessa hiljaisuudessa käynyt kylmää luokkasotaa silmiemme edessä. Nyt se on voitolla ja röyhkeys kasvaa.

3/9/2025, 10:13:39 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

KV-politiikassa oikea ja väärä ovat aina olleet kovin suhteellisia. Olisiko toinen maailmansota loppunut ilman, että japanilaisia siviilejä murhattiin ydinaseilla? Ei Irakissa tainnut olla joukkotuhoaseita, mutta öljyä siellä sattumalta oli. Kansalaisten on vaadittava parempaa.

3/9/2025, 10:10:20 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Hallituspuolueet pitäisivät rasistisia tiedonantoja päivittäin paitsi ne, joilla olisi liian kiire täyttää taskunsa yhteisestä kassasta ennen maasta pakenemista.

3/9/2025, 10:05:54 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Juuri tuttu elokuvatuottaja oli kirjoittanut somessaan, että aiemman menestyneen elokuvan myötä rahoituksen saanut tuleva kv-tuotanto saattaa keskeytyä. Puhumattakaan siitä mitä kotimaisen elokuvatuotannon alasajo tekee pienille elokuvateattereille ja pienten kuntien elinvoimalle.

3/9/2025, 10:04:31 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Sitä oivallusta odotamme edelleen. Mutta otan ilolla vastaan pienetkin järjen valon pilkahdukset.

3/9/2025, 10:00:44 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Puolueisiin kuuluminen ja vahingollisen politiikan toteuttaminen ovat ihmisten valintoja, eivät muuttumattomia ominaisuuksia.

3/9/2025, 9:59:31 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Voi olla, että tämä koskee vain vähemmän sitoutuneita. Jossain vaiheessa voi olla, että puhuvat itsensä ympäri, mutta nyt voidaan naureskella yhdessä julkilausumille ja euron pensalle.

3/9/2025, 7:41:30 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

SDP:llä on omat ansionsa, mutta sillä on paha tapa kompuroida kalkkiviivoilla omiin jalkoihinsa. Mitä vain ollaan valmiita kokeilemaan, paitsi sosialidemokratiaa.

3/9/2025, 6:52:00 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Eivätkä nykyisetkään. Mekin pääsemme mahdollisesti elämään ajan, kun opimme taas millaista on olla nälissään.

3/9/2025, 6:32:35 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Vanha vitsihän kuuluu, että mikä esine on jokaisen ateistin kotona. Vastaus kuuluu: luettu Raamattu.

3/9/2025, 6:31:52 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Siitä voisi olla lyhyt matka myös sen myöntämiseen, että kaikilla ihmisilläkin on oikeuksia, vaikka olisivat köyhiä tai muualla kuin Suomessa syntyneitä.

3/9/2025, 6:30:21 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Kun heitellään ilmoille ideoita, kaikki on mahdollista. Hyvinvointivaltiota puretaan nyt niin radikaalein toimin, ettei sitä voida enää palauttaa, on korjausliikkeen oltava myös radikaali. Tai ainakin sen pitäisi vaikuttaa niin radikaalilta, ettei normaali asioiden hoitaminen enää nosta sykettä.

3/9/2025, 6:14:37 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Ihan samanlaista hoitoa kansalainen saisi riittävästi rahoitetulta julkiselta sektoriltakin. Kansainvälisiltä sijoitusrahastoilta jäisi miljardibisnes ottamatta rahasammoksi (vrt. verovaroin rakennetun sähköverkon myynti), mutta sen kanssa voisimme elää.

3/9/2025, 6:00:58 AM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Suomenmaa (@suomenmaa.bsky.social) reposted

Kaikkonen pettyi hallituksen päätöksiin: "Kurjuuden kierre jatkuu"

3/9/2025, 5:36:36 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Tapani Kudjoi (@takud.bsky.social) reply parent

Jep. Ja kun seuraava vasemmistovetoinen hallitus on vallassa, sen pitää tehdä isoja liikkeitä. Ensin sosialisoidaan kaikki suuret yritykset, vangitaan Björn Wahlroos ja säädetään välitön perustulo kaikille, sitten mietitään jotain radikaalia toteutettavaksi.

3/9/2025, 5:55:05 AM | 13 0 | View on Bluesky | view