Profile banner
Profile picture

salamoi.bsky.social

@salamoi.bsky.social

Rukoushuokauksia kohti sinitaivasta.

created June 2, 2025

62 followers 128 following 256 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

”Kouluun positiivisesti suhtautuvia poikia pilkataan sekä jopa kiusataan ja syrjitään Eli koulumyönteisyys ja panostaminen aiheuttaa statuksen menetystä pojille vertaisten keskuudessa ”

1/9/2025, 5:14:24 PM | 4 1 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Rasistinen puhe on niin persujen politiikan ydinsisältöä ja identiteettiä ettei ne siitä luovu. Kokoomuksen tavoite saada EK:n ja muiden rahoittajien tavoitteet läpi sitä samaa niiden puolelta. RKP ei voi lähteä, koska jäljelle jäävät pyyhkisivät ruotsinkielisillä pöytää. Sellaista se politiikka.

1/9/2025, 5:11:28 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Oras Tynkkynen (@orastynkkynen.vihreat.fi) reposted

Voisikohan vihdoin alkaa uskoa, kun jo kansanmurhatutkimuksen järjestö International Association of Genocide Scholars toteaa, että Israel harjoittaa Gazassa kansanmurhaa?

1/9/2025, 9:24:22 AM | 147 31 | View on Bluesky | view

Profile picture Saatane (@saatane.bsky.social) reposted

Omaan rasismiin suhtautuminen lähtee rehellisyydestä itselleen. Moni haluais ajatella, että “en mä oo rasisti”, mut totuus on se, että meillä kaikilla on jonkinlaisia piileviä ennakkoluuloja. (Kaikki ei toki oo rasismia, mutta yhtä lailla tää niihin muihin ennakkoluuloihin pätee.)

1/9/2025, 10:21:58 AM | 50 4 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Jotkut jutut menee suoraan sinne mistä tunteet pulppuaa ja Nina Simonen musiikki on mulle sellainen.

1/9/2025, 10:17:16 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Miksi edes tehdään ennusteita, joissa summataan alkuoletusten mukaiset tekijät 50 vuotta eteenpäin, ilman ajatustakaan maailman dynamiikasta? No siksi että saadaan propagandalle numeroperustelut.

1/9/2025, 6:47:05 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Suomen talouden suurin ongelma on yrittäjät, jotka ei jaksa yrittää. Mistä löytyisi keppiä ja porkkanaa?

1/9/2025, 4:51:55 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Sunnuntai on pyhäpäivä, ei paasto. Saa herkutella.

31/8/2025, 1:21:29 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Otto Kyyrönen (@ottokyyronen.bsky.social) reposted

Velkajarrusta on keskusteltu oudosti viime aikoina. • Ei ole yhdentekevää, kuinka paljon velkasuhdetta pitää alentaa. Ehdotettu 40%:n tavoite ja tahti ovat liian suuret • Keskustelu ei ole lähtenyt ”väärille urille”. Ydinpointti on, että hallitus yrittää sitoa Suomen EU:ta tiukempiin sääntöihin 1/

31/8/2025, 12:16:18 PM | 93 18 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Kaksi viestiä: Pieni maa ja maanosa tarvitsee kaikki kädet puolustaakseen itseään, myös maahanmuuttajat ja heidän jälkeläisensä. Nationalistit esittää, että ne vihaa maahanmuuttajia, mutta pohjimmiltaan ne vihaa kaikkia. Nämä haluaisin nähdä nyt kaikkialla Euroopassa.

31/8/2025, 7:42:07 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Miehellä on mitättömästi oikeuksia tilanteessa, jossa seksikumppani tulee raskaaksi. Ei voi avioliitossaakaan juridisesti vaikuttaa siihen jatkuuko raskaus vai tuleeko abortti. Se on epätasa-arvoa, jolle on perustelunsa biologiasta. Siksi miehen pitäisi tajuta mihin voi vaikuttaa.

30/8/2025, 10:06:41 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Tää on muuten erittäin totta.

30/8/2025, 9:56:30 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Siinä mitkä on miehen ja naisen oikeudet (ja vastuut) lasten saamisessa on vahva epäsymmetria. Haet tavallaan ihan oikeaa juttua, mutta seksismi tässä kirjoituksessa ei ehkä ole se mikä lasketaan osumaksi.

30/8/2025, 9:55:21 AM | 9 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Ursula von der Leyen (@vonderleyen.ec.europa.eu) reposted

In a dangerous world, Europe can count on a strong Finland. For decades, you have bravely guarded Europe’s borders. Today you teach us the art of preparedness. Not only through military strength, but through societal readiness.

image image
29/8/2025, 6:18:18 PM | 532 78 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Pitäisikö perustuloa markkinoida kulutusverojen palautuksena pienituloisille?

29/8/2025, 4:37:31 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Oih, uudet kynät 💜

29/8/2025, 2:43:37 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Selittääköhän tämä sen, että lehtien kommenttipalstat on nyt täynnä porukkaa vaatimassa leikkauksia juuri siten kuin Purra haluaa?

29/8/2025, 2:36:44 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Voisiko tällaiset myyttiset hahmot ja tarinat olla jopa sitä yhteiskunnallista liimaa, jolla erilaiset poliittiset asenteet voi linkittyä toisiinsa? ’Boundary objecteja’? Pitää olla kiltti, mutta kaikille kuitenkin lopulta jaetaan vastikkeettomia lahjoja.

29/8/2025, 11:57:05 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Taas mietin että olisiko hyvä miettiä omaa visiota ja strategiaa. Sekä henkilökohtaisella että poliittisella tasolla.

29/8/2025, 5:21:38 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Kerttu Kotakorpi (@kerttukotakorpi.bsky.social) reposted

The collapse of a critical Atlantic current can no longer be considered a low-likelihood event, a study has concluded, making deep cuts to fossil fuel emissions even more urgent to avoid the catastrophic impact. www.theguardian.com/environment/...

29/8/2025, 5:05:09 AM | 136 40 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Lisäisin tähän: Sote-järjestöt voivat myös tarjota pienille ihmisryhmille räätälöityjä palveluita, joiden tuottaminen julkisella tai yksityisellä sektorilla ei olisi kustannustehokasta vaaditun erityisosaamisen ja pienen kohderyhmän vuoksi.

28/8/2025, 5:17:07 PM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Jussi Systä (@jussisysta.bsky.social) reposted reply parent

BKT:n ja suurituloisten veronalennusten yhteyttä tutkineissa tutkimuksissa ei ole löydetty yhteyttä veronalennusten ja talouskasvun väliltä. ks. esim. academic.oup.com/ser/article/... Lisätietoja voi lukea myös raportistamme: sorsafoundation.fi/huipputulois...

28/8/2025, 2:43:13 PM | 64 7 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Pirkka-tomaattipastakastikkeen laatu on huonontunut parin vuoden sisällä, sitä tarvitsee melkein tuplasti tuottamaan saman määrän tomaattisuutta. Onkohan tuottaja vedättänyt K-tukkua vai onko tuo vesitys valmistuttajan keino pitää hintataso alhaalla?

28/8/2025, 2:46:03 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Aloin miettiä, määrittääkö suomalaista hallituspolitiikka enemmän se, keitä hallituksesta puuttuu, kuin se keitä siellä on edustettuina.

28/8/2025, 9:32:19 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Kummallisin veto on vastustaa verotusta, koska verot on varkautta ja varkaus on väärin. Verotuksesta kun on raamatussa ihan suora Jeesuksen opetus: raha kuuluu sille, joka sen on leimannut, siis keisarille/valtiolle. (Tämä ehkä selittää jenkkikonservatiivien kryptoinnostusta.)

28/8/2025, 7:18:17 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Näen itse tässä jonkinlaista tarkoitushakuista epäjohdonmukaisuutta, mutta muut ehkä ei.

27/8/2025, 11:11:56 AM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Onko tämä siis niin, että työeläkejärjestelmä lasketaan mukaan silloin kun puhutaan verotuksesta, mutta jätetään pois silloin kun puhutaan taseesta?

27/8/2025, 9:46:57 AM | 8 1 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Onko mitään mitä voisi tehdä maalituksen kohteiden tueksi?

27/8/2025, 8:27:37 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Voimia ja kiitos rohkeudesta!

27/8/2025, 8:06:51 AM | 7 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Hyttysiäkö täällä inisee. No, läiskitään.

27/8/2025, 8:05:27 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Oikeusvaltion ruohonjuuritaso pistää kampoihin.

27/8/2025, 2:21:16 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Argumentti käytettäväksi: perustulomainen sosiaaliturva on palautusta pienituloisilta perityistä veroista. Korkean veroasteen maassa pienillä tuloilla ei elä, koska kulutushyödykkeetkin on korkeasti verotettuja.

26/8/2025, 6:25:35 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Krista Mikkonen (@mikkonenkrista.bsky.social) reposted

Politiikka on valintoja. Eilen uutisoitiin, kuinka hallituksen leikkaukset sosiaaliturvasta ajavat 27 000 lasta köyhyyteen. Tänään uutisoitiin, että hallituksen veropäätöksestä hyötyy eniten kaikkein rikkaimmat. Vihreiden tavoite on poistaa lapsiköyhyys. Meidän valintamme olisivat toisenlaisia.

26/8/2025, 2:54:41 PM | 62 8 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Velkajarru, mutta siten että se huomioi infran korjausvelan ja ekologisen taseen.

26/8/2025, 2:44:38 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Antaa valehdella. Keskitytään luomaan parempaa politiikkaa. Sellaista joka tukee kansalaisten tarpeita ja perustuu faktoihin.

26/8/2025, 1:23:15 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Onko kansallisvaltioilla tulevaisuudessa enää muuta merkitystä kuin toimia seniilien setien egonlaajennushankkeina?

25/8/2025, 8:02:21 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Olen omassa elämässäni melko konservatiivinen. Mielestäni esimerkiksi avioliitto on ihan hyvä väline ennakoida seksistä johtuvan jälkikasvun hoitovastuita. Vaan miksi nykypäivän oikeistokonservatismi on vastenmielistä toisten päähän polkemista? Haluaako ne toisille kuria jota tarvitsisivat itse?

25/8/2025, 4:52:30 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

On se sen verran iso ero että kaukaa vasemmaltakin katsottuna erottuu. Ei se silti toivoakseni ainoa ero ole.

24/8/2025, 4:38:55 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Jos haluaa huumorivastauksen niin se on tietty ”markkinoinnin laatu”.

24/8/2025, 1:09:15 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Jos sallit, alan uhrata aikaa vastaamiselle vasta sitten, kun Atte Kaleva vaihtaa vihreisiin.

24/8/2025, 12:43:38 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Hahmotan kyllä aika ison eron kokoomukseen. Jokin poliittinen glaukooma peittää monilla nykyään näkyvistä sen keskusta-alueen. No, se on tämän ajan ilmiö.

24/8/2025, 12:20:22 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Jonkinlainen linjattomuus on häirinnyt, mutta oikein hyvä on se ettei siellä yritetä olla toinen vasemmistoliitto. Jos tänä päivänä pitää olla joko siellä tai tuolla saadakseen kannatusta, hyvä että on puolueita niillekin jotka näkee maailman monipuolisemmin.

24/8/2025, 11:48:47 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Ja tähän jatkopohdintaa: Egoismi ei ole sama kuin konservatiivisuus. ”Konservatiivisiin” arvoihin on aiemmin liittynyt paljonkin velvoitteita yli oman egon. Nykyoikeisto tuntuu aika paljon vastustavan myös kantilaista etiikkaa, jossa eettisten sääntöjen pitäisi olla universaaleja. Onko näin?

24/8/2025, 11:33:38 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Tiivistetysti olen ymmärtänyt, että nykyoikeiston keskeinen sanoma on ollut ”oikeus olla egoisti”. Myös ”turvallisuus” näyttäytyy siinä kontekstissa ”mun ja meidän” turvallisuutena, ei esim maahanmuuttajien turvallisuutena.

24/8/2025, 11:09:38 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Saara Särmä on tässä kolumnissaan varsin oikeassa. Otsikko vetää provosoinnin puolelle ja ”vastuullinen ejakulointi” on ällö sanapari. Mutta asia on kohdillaan. Ei-toivottujen raskauksien ja ei-toivottujen aborttien vähentämisessä miehillä olisi iso vastuu. yle.fi/a/74-20165624

24/8/2025, 7:05:34 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Ujuni Ahmed (@ujuni.bsky.social) reposted

”Hengellinen väkivallan tunnistaminen ja torjuminen on olennainen osa uskonnonvapauden toteutumista. Uskonnonvapauteen ei kuulu se, että yksilöt joutuvat uskonnollisissa yhteisöissä pelon, häpeän tai kontrollin kohteiksi.” Kirjoitimme piispa Mari Leppäsen kanssa @hs.fi www.hs.fi/mielipide/ar...

23/8/2025, 6:02:58 PM | 25 7 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Jos olen oikein ymmärtänyt, ”sosialismi” tarkoittaa lievimmillään sitä, että on olemassa sosiaaliturva ja että sitä rahoitetaan tulonsiirroilla. Ainakin itse kannatan tuollaista. Olen siis sosialisti? Pitäisikö tehdä sosialismin maineenpalautus?

22/8/2025, 6:32:55 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Ongelma alkaakin olla siinä, että palveleeko isolta osin vieraalla kielellä toteutuva akateeminen opiskelu ja tutkimus suomalaista yhteiskuntaa. Jonkun pitäisi osata kirjoittaa, opettaa, tutkia ja ajatella myös suomeksi.

21/8/2025, 2:20:31 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

On tää miehenä oleminen jotenkin miehille hämmentävän epäselvää nykyään.

21/8/2025, 10:58:45 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture kaarinahazard.bsky.social (@kaarinahazard.bsky.social) reposted

Jos muut viestimet kuin KU, jossa mainittu kolumni julkaistiin, ei käsittele tätä valtiovarainministerin poliittista tekoa, päättelen, että persujen lisäksi myös viestimemme pyrkivät äärioikeiston tavoin julkisen keskustelun rapautumiseen ja se on myös niiden etu. www.ku.fi/artikkeli/51...

21/8/2025, 8:30:57 AM | 120 29 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Voi tässä myös kysyä, kuka tässä on henkilönä olennainen ja kenen toimintaa kelaillaan. Jonkun nimettömän yksinhuoltajan? Tämä tapaus kyllä asettaa ihan mielenkiintoisen taustan sille, miksi Halla-ahon mielestä yritykset toimia politiikassa eettisesti on aina ”moraaliposeerausta”.

21/8/2025, 8:07:29 AM | 9 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Ja viiltävän älykäs olisi hankkinut vasektomian.

21/8/2025, 7:43:43 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Kyllä se vakavaa harkintakyvyn tai biologian ymmärryksen puutetta osoittaa olla seksisuhteessa 8 vuotta ja olla huomioimatta toisen osapuolen halu saada lapsi. Ei mikään ehkäisy ole teholtaan 100% ja vasektomia on tehokkaimmasta päästä. Ehkäisyn keskeyttäminen toisen tietämättä on kyl väärin.

21/8/2025, 7:16:27 AM | 17 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Ehkäisyn keskeyttäminen toisen tietämättä on todella väärin. Jopa rikollista. Mutta miten voi olla 8 vuotta seksisuhteessa jonkun kanssa tietämättä tämän ajatuksia lasten saamisesta? Ehkä konservatiivimiesten maailmassa naisten ajatukset vain ei kiinnosta?

21/8/2025, 5:56:22 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Olipas muuten hauska se juttu jossa sanottiin että ihmiset säästää liikaa ja siksi on kysyntä alhaalla ja pahasti asiat. Toisaalta pitäis sijoittaa ja olla kunnon kansankapitalisti mut kuitenkin kuluttaa että talous toimisi. Ja velkaa nyt ainakaan ei saa ottaa. Ota nyt selvää.

20/8/2025, 7:11:27 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Kokoomuslaisuus vastaa demariutta siinä mielessä, että ne luo sääntelyä. Kokkarikin uskoo, että (julkisen sektorin) ongelmat ratkeaa kun tehdään lisää (julkista sektoria koskevia) normeja. Siitä tulee lisää byrokratiaa ja jäykkyyttä. Jota voi sitten haukkua. (velkajarrulaki)

20/8/2025, 3:40:35 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Ei se silti luo yhtään sen enempää poliitikkojen motivaatiota priorisoida tai tehdä järkevää talouspolitiikkaa. Kauhistelu vain saa uuden, juridisen ulottuvuuden. Esimerkiksi voi vaikka miettiä missä määrin ilmastolaki on ohjannut tämän hallituksen touhuja.

20/8/2025, 2:53:37 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Huonot päätökset ja huono politiikka harvemmin loppuu lainsäädännöllä.

20/8/2025, 1:22:51 PM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Niin, millähän oletuksella se velkajarru toimisi paremmin, kun se on vielä vähemmän kytköksissä niihin kustannuksiin eli priorisointiin ja julkisen sektorin tehokkuuteen?

20/8/2025, 1:19:40 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Miksi juuri velkajarru eikä esimerkiksi verojarru tai kustannusjarru? Miksi juuri velan jarruttaminen tekisi politiikasta fiksumpaa, muka?

20/8/2025, 12:46:34 PM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Tienkäyttömaksut olisi tarpeellinen väline siihen, että autoilusta voisi kerätä maksut siellä missä siitä syntyy haittoja, ja jättää autoilun hinnan pienemmäksi siellä missä sille ei ole vaihtoehtoja.

20/8/2025, 12:42:11 PM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Projisointi - avainsana joidenkin mielipiteiden ymmärtämiseen. Aina ne kertoo loppuviimeksi itsestään.

20/8/2025, 9:43:33 AM | 9 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Olisihan niitä oikeitakin, suomalaisia koskevia ongelmia, kuten työttömyys, sotepalveluiden alasajo ja kansakunnan talous. Kyvyttömän hallituksen onneksi media ja kannattajat jaksavat loputtomiin innostua koululaisten huivien käytön kaltaisista mielikuvitusongelmista.

20/8/2025, 9:03:31 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Tämäpä osui omaankin tajuntaani aika voimakkaasti. Erityisesti se tehdasteollisuus, jonka olemassaolosta aina eniten ollaan huolissaan. Tuottamatonta työtä?

18/8/2025, 12:26:41 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Jos a) tulee noin paljon tuottoja ja b) nyt taitaa olla ”eläkepommin” akuutein vaihe, niin olisi kyllä varaa ja aihetta laskea eläkemaksuja.

17/8/2025, 11:31:36 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Oras Tynkkynen (@orastynkkynen.vihreat.fi) reposted

Suomessa on ainakin omiin silmiini osunut aika vähän keskustelua siitä, että ruotsalaisyritys haluaa aloittaa mineraalien tuotannon Perämeren pohjassa. Mahdolliset haitat koskevat kuitenkin yhteistä Itämertamme.

17/8/2025, 7:12:05 AM | 125 18 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Oikeasti kiinnostaisi millä olkisillalla toimittaja vääntää hallinnon vallankäytön markkinavoimiksi. Onko ne vallanpitäjät vain näkymättömän käden sukkanukkeja? Ehkä me kaikki ollaan?

17/8/2025, 7:46:33 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Ennen kuin kakun voi leipoa, jostain pitäisi saada jauhot.

17/8/2025, 7:41:15 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Aaron Rupar (@atrupar.com) reposted

that summit could've been an email

15/8/2025, 11:12:36 PM | 24747 3859 | View on Bluesky | view

Profile picture Anders S. Løvlie (@anderslovlie.bsky.social) reposted

Best take of the day so far

16/8/2025, 6:20:34 AM | 58 5 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

”Kuluttajat” johtaa HS:n mielestä Helsingin yliopistoa ja sen rahastoja? Kai se pitää uskoa, jos se on lehdessä. Organisaatio kiinnostaa: muodostuuko yliopiston johto fokusryhmistä vai onko johto automatisoitu toimimaan markkinatutkimusten perusteella?

17/8/2025, 6:40:20 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Hiipivä vanhuus, piilotettu juomalasi. Tiskikoneenkuuma toimintadraama keski-ikäisten parisuhteesta ja tunteiden vaikeudesta.

16/8/2025, 11:57:51 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Näin Herran kansa sai voiton filistealaisista. Mutta Sakarias otti lippunsa ja pikarinsa ja kohotti ne Herralle huutaen: ”den glider in”. Se merkitsee: ”Herra käy sisään hiljaa alakulmasta”.

14/8/2025, 6:18:57 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Entä venetrailerin kanssa!

13/8/2025, 12:22:05 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Voihan se olla muutakin. Mutta allergioiden tiet on kummalliset.

13/8/2025, 7:39:00 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Tuttu ilmiö jostain vuosien takaa. Itse vedin silloin johtopäätöksen, että olen allerginen sille maidonkorvikkeissa käytettävälle soijapavun muodolle. Rouheena ym menee ongelmitta.

13/8/2025, 7:33:33 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Syynä typeryyteen on migrin uusi linjaus ja migri toimii persuministerin alaisuudessa.

13/8/2025, 5:27:50 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Mikkelin sinänsä hölmö toimi johtuu migrin linjauksesta. Migri on sisäministeriön alainen laitos, ja sisäministeri on persu. Pohjimmiltaan itse aiheutettu ongelma, mutta kunhan saa äläkkää.

13/8/2025, 5:26:12 AM | 12 1 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Miksi kukaan opiskelee hallintotieteitä, kun julkisen sektorin asiantuntijaksi pääsee nopeammin rupeamalla kokoomuslaiseksi?

12/8/2025, 4:01:00 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Olispa jotain tollasta, edes aasins-iltoja. Ei-binäärinen ilta olisi varmaan teemailta, esim harrastuksen (peli-) ympärillä. Tyttöjen ja poikien illatkin taitaa rakentua usein jonkin (sukupuolistereotyypillisen) puuhastelun ympärille. Kynsihoidot ja kalja mainittu.

10/8/2025, 9:01:09 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Hyvinvointivaltion alasajon tulevaisuus: jos tulee eutanasialaki, omaiset on sitten vastuussa toteutuksesta.

10/8/2025, 8:44:42 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

”Happinaamari ensin itselle, vasta sitten lapselle.” Lasta ei saa hoidettua jos ei itse ole kunnossa.

10/8/2025, 11:46:20 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Raharikkaat oligarkit palkkaa vakoilijoita seuraamaan oikeuslaitoksen työntekijöitä. Huvikseen? 😅 TÄMÄn takia vaurauden ja vallan keskittyminen on huono juttu tasavallalle. TÄMÄn takia tarvitaan sosialismia. Muuten mitään oikeuksia on vain harvoilla.

10/8/2025, 11:31:47 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Kaksi ulottuvuutta on jo enemmän. (Mutta on se vähän tylsää, jos politiikkaan ei ole tarjolla enää muuta ajattelukehystä kuin tuo nelikenttä.)

10/8/2025, 10:50:58 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Suomalaisesta näkökulmasta käsin toivoisi koko tarkasteluun (monipuoluejärjestelmän mukaisesti) enemmän ulottuvuuksia.

10/8/2025, 10:29:24 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

En ihan kritiikittä niele, että republikaanit/demokraatit -jako on suoraan väännettävissä oikeistokonservatiivit/vasemmistoliberaalit -jaoksi. Saati että pitäisi. Jälkimmäisillä kun on kotimaisetkin merkityksensä.

10/8/2025, 6:14:48 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Otto Kyyrönen (@ottokyyronen.bsky.social) reposted

Tuija Siltamäen kolumni vastaa Risto Murron epärealistiseen ehdotukseen siirtää läheisille vastuu ikäihmisten hoivasta. ”idea on talouskasvun kannalta monin tavoin ongelmallinen. Työtuntien määrä ja tuottavuus tuskin kasvavat, jos työikäisten pitää lasten lisäksi huolehtia myös vanhemmistaan.”

10/8/2025, 5:38:10 AM | 130 23 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Ei pidä tuomita. Jos joutuisin tekemään samaa hommaa samoilla tavoitteilla ja vielä samojen tyyppien kanssa kuin noi kokoomusministerit, niin todellakin pyrkisin kännäämään kun tilaisuus tulee.

9/8/2025, 7:27:27 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Mitkä periaatteet pitäisi olla, hyvässä yhteiskunnassa? Ehdotus 1: omalla työllä voi tulla toimeen Ehdotus 2: saastuttaja maksaa

9/8/2025, 5:31:15 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Minä olen kutsunut tuota symbolipolitiikaksi. Olennaista ei ole tulokset eikä sisältökään, vaan se millaista lippua liehutetaan.

8/8/2025, 6:30:13 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Sellaista se pääoma, isänmaatonta. Täällä vetten takana Euroopan pussinperällä on kyllä perusteensa sille, että maassa on laivoja. Ehkä voisi miettiä miten veroeduilla siitä laivallisuudesta tehtäisiin strategisempaa.

7/8/2025, 3:42:57 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Olisikohan se jo aika myöntää, ettei Purran tavoite ole sen enempää Suomen valtiontalouden kuin sen kansan pelastaminen, vaan ideologinen kostoretki kaikkea vasemmistolaisuudeksi tulkittavaa, kuten empatiaa, vastaan.

7/8/2025, 2:29:34 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Riippuu myös toiminnasta ja paikasta. Esim melun huomiointi voi olla suoraviivaista ja helppoa verrattuna vesistöpäästöihin. Tulee mieleen yksi teollisuushanke, jossa taisi mennä alustavista paikan etsinnöistä alle pari vuotta siihen että jo rakennettiin. Siinä ajassa tehtiin kaava ja luvat.

6/8/2025, 7:19:00 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Voi olla. Mutta se ei välttämättä ole kansainvälisesti kovin poikkeuksellista. Toisaalta mediassa korostuu isot hankkeet, pienempiä ei ehkä vastusteta lainkaan. Ja tämä kysely on yrityskohtainen, ei euromääräinen vertailu.

6/8/2025, 6:52:45 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social)

Kysynnän puute on kyselyn mukaan suurin syy investointien vähyydelle. Päättäjien olisi syytä katsoa karttaa. Venäjälle ei tehdä kauppaa, muuhun Eurooppaan nähden olemme pussin perällä. On satsattava kotimaiseen kysyntään, helposti kuljetettaviin tuotteisiin (it, palvelut?) ja kuljetusreitteihin.

6/8/2025, 6:47:00 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Eiku ”Muu este”.

6/8/2025, 6:40:12 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Se lupa- ja valitusruljanssin myyttinen hankaluus olisi tuossa kyselyn kuvaajassa varmaankin kategoriassa ”muu syy”.

6/8/2025, 6:39:04 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Joo, se että joku reagoi, ei kerro asiasta mitään. Pitäisi kyetä hahmottamaan mitä se reaktio tarkoittaa ja mitkä sen syyt on. Suhde on kuin kohteella ja sitä osoittavalla sormella. Joku kiinnittää huomion sormeen, siihen reaktioon. Silloin hukataan itse asia, joko vahingossa tai tahallisesti.

4/8/2025, 7:00:33 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Itseäni ei vain taida kiinnostaa lukea kaltaisistani ihmisistä ja heidän ongelmistaan, koska kykenen oman elämäni kautta hahmottamaan mistä ne ongelmat syntyvät ja miten niitä voisi ratkoa.

4/8/2025, 6:45:52 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture salamoi.bsky.social (@salamoi.bsky.social) reply parent

Noin minä näin aloituksesi ja ihan hyvä keskustelu. Kiinnitin vain huomiota tuohon ”vuorollaan suuttuu” -ilmaisuun. Toisten tunteista puhuminen on muodostunut yhdeksi tavaksi sivuuttaa esitettyä kritiikkiä.

4/8/2025, 4:10:59 PM | 0 0 | View on Bluesky | view