Profile banner
Profile picture

Timo Ali-Vehmas

@timoalivehmas.bsky.social

Virtual Painter of Virtual Sky D.Sc. (Tech) Network economics. Ecosystems, Standards and Technologies for the best of people

created November 30, 2023

82 followers 31 following 645 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ilmiantaminen on aina vähän kyseenalaista. Tosin rattijuopon ilmiantaminen tuskin on monen mielestä väärin. Ja toki, kyllä etuuksien väärinkäyttö siinä kuin mitä tahansa muu venkoilu on tietenkin väärin ja usein jää muiden maksettavaksi. Silti olisin ainakin melko paljon samaa mieltä.

1/9/2025, 12:56:16 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Pitää katsoa myös omistajarakennetta, keitä nuo omistajat ovat, jotka eivät jouduta muutosta omistamissaan yrityksissä. Voisi olla hyvä pohde myös vaikka Samuli Knupferille. Varmaan aiheesta on jo tutkimusta siitä, miten erilaisella omistuspohjalla olevat yritykset nokkelimmin toimivat murroksissa.

27/8/2025, 12:54:08 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

On todella ikävää, surullista ja kiukkua herättävää seurata tilannetta tuolla. Samalla on hyvä muistaa, että myös Sudanissa on käynnissä ehkä vielä isompi kansanmurha. Sääntöpohjainen maailmanjärjestys tuskin palautuu ainakaan seuraavaan noin 3 vuoteen. Mitä sen jälkeen on jäljellä mistään. Huoh.

26/8/2025, 7:47:45 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Voipi olla, että kahden valtion malli on ollut ja myös mennyt. Kun katsoo pidemmälle poliittiseen historiaan eri puolilla maapalloa, ei tuollaista systeemiä, siis kahden valtion mallia ole saatu rakennettua missään aikaisemminkaan, siis pysyväksi rakenteeksi.

26/8/2025, 7:45:27 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Kiinnostuksella odotan, milloin kansa nousee barrikaadeille. Onhan tuo meno aivan kestämätöntä katsoi sitä sitten millä mittarilla tahansa.

25/8/2025, 11:45:41 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Samalla kuitenkin liuikkumisen verorasitusta ei pidä nostaa, mieluummin laskea ja ainakin tehdä se käytön mukaiseksi. Näin myös tyhjät bussivuorot joutuisivat nettomaksajiksi... noin niinkuin esimerkkinä. Kaikki tekniikka on olemassa, tämä on tekemistä vaille valmis.

20/8/2025, 6:39:17 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Tienkäyttömaksut on oikein toteutettuna oikein hyvä asia. Pitää laittaa systeemit niin, että tienkäytöstä rahat ohjautuvat tien omistajille ja ylläpitäjille markkinaehtoisesti. Näin saataisiin selkeä rahoitus myös yksityisteille, joita Suomessa on varsin paljon.

20/8/2025, 6:37:15 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Tarvitsemme Suomeen lisää yksityistä pääomaa. On sitten toinen ja vähän epärelevantti kysymys miten se on jakautunut. Oma preferenssini olisi, että kaikki suomalaiset olisivat myös jossain määrin pääomatulojen saajia.

18/8/2025, 6:16:20 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Skaalaus on ongelma. Ja se on kaikkialla muualla hoidettu nimenomaa yksityisellä rahalla. Ei minulla mitään julkista sijoittajaa ole, mutta Suomen valtion eväät eivät ole kovin isot ja onko se edes veronmaksajien tai eläkkeitään säästävien ihmisten etu laittaa isoja rahoja riskeille alttiiksi.

18/8/2025, 11:18:40 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Jotain positiivistakin... vihreillä on halu ajaa kestäviä toimintamalleja ja myös talouden rakenteiden uudistamisesta. Se on hyvä. Mutta yksityisen pääoman, omistamisen, yrittämisen keskeinen rooli voisi tässä olla vielä paljon keskeisempi ja vähemmän rahaa pitäisi kierättää valtion kautta.

18/8/2025, 7:01:26 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Kannusteiden osalta pitäisi todellakin ymmärtää innovaatioiden riskeihin. Niitä ei useinkaan voida poistaa ja osa innovaatioista epäonnistuukin. Mutta jotta into riskien ottamiseen kasvaisi pitäisi kasvattaa myös onnistumisista tuloutuvia tuottoja. Tämä on iso asenneongelma, myös vihreillä.

18/8/2025, 6:52:41 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Keskeisiä asioita olisivat mm. tekijät, joilla uudet ekosysteemit syntyvät, regulaatio useimmiten ajatellaan olevan rajoittavaa, turvaavaa. Innovaatioden edistämisen kannalta se pitäisi olla ajavaa ja yrityksille mahdollisuuksia avaavaa.

18/8/2025, 6:48:01 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Lähinnä siihen, miten innovaatioiden syntyminen tapahtuu ja mitkä ovat ajurit ja kannusteet niiden edistämiseksi. Enemmän puhuttaa kyllä edellytykistä, rahasta osaamisesta jne. mutta vähemmän asioita, jotka saavat toiminnan sykkimään.

18/8/2025, 6:39:02 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mutta muuten, olen samaa mieltä. Julkisen toimijan tulisi olla teknologia neutraali. On kiinostava kysymys siinä, että BF ltä edellytetään teknologia kannanottoja. Kumpaa politiikkaa pitäisi lopulta kannattaa??

17/8/2025, 7:01:54 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ajoitus on hyvin tärkeä kysymys... liian laaja tässä käsiteltäväksi.

17/8/2025, 6:58:31 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Kyllä BF rahoitus on hyvä asia. Mutta se ei riitä yksinään. Oleellista olisi että Suomessa olisi paljon enemmän yksityistä pääomaa kuten vaikkapa Ruotsissa. Hajauttaminen on matemaattisesti todistettu tehokas tapa hallita portfolioita.

17/8/2025, 6:57:17 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Olisi tärkeää ymmärtää miten korkean tuottavuuden firmat toimivat ja soveltaa samoja ideoita uudelleen. Data, alustamallinen toiminta ja tietenkin teknologiat... kaikki tarvitaan yhtä aikaa. Ja sitten tietenkin pääomia, osaamista, verkostoja jne. Julkisilla toimijoilla ei näistä juuri mitään.

17/8/2025, 6:50:32 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ei oikein vakuuta. Kaikissa julkisella rahalla tehtäviä juttuja. Historiassa kovin huono track record näillä. Joissain puoli askelta oikeaan suuntaan, mutta ekosysteemit ei toimi puolittaisilla rakenteilla. Ei silti, ei kunnon ehdotuksia ole tullut muiltakaan.

17/8/2025, 6:46:49 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Panoksen koolla ei sinällään ole merkitystä, pikemmin panokset kannattaa hajauttaa korreloimattomiin hankkeisiin. Julkisen rahan ongelma on että sen mukana harvoin tulee poikkeuksellista osaamista. Yksityinen pääoma yleensä tuo tullessaan paljon muutakin.

17/8/2025, 6:33:43 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Portfoliologiikan mukaan riskit ja tuotot korreloivat. On turha odottaa isoja tuottoja jos epävarmuudet vähäisiä. Toisaalta, jotta kannattaa altistaa itsensä riskeille tuotto odotus pitää olla merkittävä.

17/8/2025, 6:31:42 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Meillä ei palkita isosti innovaatioista, miksi kukaan näkisi kummoista vaivaa niiden kehittämiseen... high risk low reward. Jos tilanne halutaan muuttaa on lähes pakko muuttaa kannusteet oikeaan ohjaaviksi. Vihreillä on tässä asiassa kehno ymmärrys innovaattorien elämästä.

17/8/2025, 5:36:39 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Elämän ja arkipäivän logiikat ovat hyvin erilaisia noissa eri ryhmissä ja vaarana on, että ihmiset eivät ymmärrä mitkä kannusteet ohjaavat toimintaa. Ja kun tämä on epäselvää, niin valtiolaivan ohjaaminen on hyvin vaikeaa. Medialla ja toimittajilla hyvin hatarat tiedot myös.

5/8/2025, 12:10:05 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Meillä on sellainen ongelma Suomessa, että ihmisten on vaikeaa erottaa mikä on kulutusta ja mikä sijoittamista. Näin meillä on myös kaksi melko erillistä ryhmää ihmisiä, ne jotka saava palkkatuloja ja ja ne kun saavat pääomatuloja (Ja on toki vielä nekin kun elävät muiden tulojen varassa).

5/8/2025, 12:07:50 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Arvojen tasapainoa voi tarkastella vaikkapa Schwartzin arvoteorian avulla. Teimme pienen pohdinnan kohteena tekoälyn regulaatio ja standardointi. Siinä sivuhuomiona tuli tuo arvojen epätasapaino.. vähän kaikkialla, eri tavoin epätasapainoinen. Vilkaise... acris.aalto.fi/ws/portalfil...

28/7/2025, 12:27:00 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Minusta kiinostavalla tavalla tämä heijastaa arvoja, joita EUssa olemme halunneet korostaa. Teimme pienen analyysin arvojen tasapainosta eri regioissa ja on selvää että tasapaino ei ole kunnossa missään. EUssa näyttää vallinneen arvotyhjiö alueilla kuten prosperity ja patriotism.

28/7/2025, 12:18:45 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Elefanttikäyrä on derivaatta. Todellisuus on jotain muuta. Ihmiset aistivat lähinnä suhteellisia muutoksia ja niitäkin logaritmisesti vaikka todellisuus on lopulta absoluuttista ja lineaarista.

28/7/2025, 10:05:43 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mitenkähän tuossa on huomioitu se kuinka monta ihmistä yhdessä autossa kulkee. Mun kärryyn mahtuu 7 vaikka useimmiten mökkimatkalla kyydissä on 2. Eivät ne autolautat tai junatkaan täydellä kuormalla yleensä ole. Täyttöaste kenties 50%...

11/7/2025, 1:38:14 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Suomessa usein sanotaan että hanki onki ja saat kalaa. Ruotsissa pääoma on tärkeämmässä roolissa, hankitaan katiska ja katsotaan kun kala ui pyydykseen. Kaksi eri versiota kapitalismista. Tärkeä ero.

9/7/2025, 4:56:15 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Näin se menee...kunhan pidetään huoli että kukaan ei pääse liian määräävään asemaan. Silloin kapitalismin nurjat puolet tulevat dominoiviksi.

9/7/2025, 4:53:36 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Juuri noin. Hyvä puhe.

7/7/2025, 5:19:10 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hyvä juttu, mutta ainakin yksi näkökulma puuttuu kokonaan. Siirtyminen datatalouteen on tehty Suomessa ja EUssa kohtuuttoman vaikeaksi. Mikään määrä rahaa tai osaamistakaan ei voi murtaa liian rajoittavan sääntelyn kahleita

27/6/2025, 12:35:17 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

...ehkä vahingossa...ehkä tahallaan...

26/6/2025, 1:45:53 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Brainheartware!

22/6/2025, 7:50:30 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Se oli vahva viesti silloiselle hallitukselle Moskovassa, että Baltia haluaa itsenäisyyden. Ja näin myös toteutui. Loppu onkin sitten historiaa. Muistan tuon hyvin.

19/6/2025, 5:14:38 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hyvin perusteltu. Hyvää työtä.

19/6/2025, 10:50:30 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Yksi melko iso asia, jolla tuota voi auttaa on standadit. Hyvä alkupiste on ISO/IEC 42001 standardi sille miten kaikki AI:n kanssa tekemisiin joutuvat tai pääsevät organisaatiot voivat itse tarkastella omaa toimintaansa. Tyhjältä pöydältä ei tarvitse lähteä liikkeelle. sfs.fi/maailman-sta...

16/6/2025, 6:59:50 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

On kyllä iso haaste. Ongelma ei ole edes vain raha vaan se, että kannusteet oppimiseen näyttävän olevan kadoksissa. Eikä ymmärretä sitä kuinka erilaisia ihmiset lopulta ovat. Olemme jäämässä jälkeen verrokkimaistamme katastrofisella tavalla.

12/6/2025, 5:25:53 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Allekirjoitin jo aikaa sitten.

11/6/2025, 7:41:33 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Onpa outo kysymys. Liityntäpysäköinti on erittäin tärkeää, etenkin juna ja metro asemilla, mutta kyllä se on sitä kaikissa julkisen liikenteen solmukohdissa. Talo ei tietenkään mitään hyödy, ihmiset hyötyvät.

10/6/2025, 1:32:50 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Eivät nämä vertailut ongelmattomia ole. Ja tosiaankin meitä on vain reilut 5M ihmistä Suomessa. Se on murto-osa siitä mitä ovat isot kaupungit maailmalla. Mutta ehkäpä vertailu Köpikseen on hyvä. Pitäisi mennä sinne ja tutkia tarkemmin. Jotain tekevät oikein.

9/6/2025, 8:13:35 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Piene maan kannalta tuollainen konepellin alle menevä tarkastelu on hyvin relevanttia. Hyvä huomio!

8/6/2025, 10:16:34 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Kiitos hs.fi nopeasta reagoinnista.. www.hs.fi/paakirjoituk... ... vaikka oli jo aikakin... No nyt ei tarvi peruuttaa tilausta.

8/6/2025, 8:00:28 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Lisäksi pikkuasiana se, että yliopistojen ranking listoilla korostuvat tietyt alat, kuten lääketiede. Olisikin kiva jos joku teksisi tutkimuksen, missä verrataan rankinglistoja ja yliopistojen tuottamaa kontribuutiota BKT:hen.. millainen korrelaatio mahtaa löytyä. Aika vahva varmaankin.

8/6/2025, 7:56:33 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Toki. Mutta ehkäpä tärkein viesti tuossa jutussa on konepellin alla. Tanskan ja myös Ruotsin vahva rahoitus tulee paljon isommin yksityisiltä säätiöiltä, joiden kova osaaminen ja tahto on todella merkittävä asia. Valtion raha on usein satunnaisempaa, tempoilevampaa siten vähemmän arvoa luovaa.

8/6/2025, 7:53:18 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Valtion osaaminen ja usein tahtokin on paljon hatarampi, tempoilevampaa kuin jollekin alalle sitoutuneiden säätiöiden. On lisäksi hyvä pieni yksityiskohta huomata... yliopistojen rankingit suosivat tiettyjä aloja. Lääketiede ehkä vähän yliedustettuna suhteessa BKT vaikutukseen...

8/6/2025, 7:50:15 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Perustutkimusta tarvitaan, mutta poliitikoille tärkeä viesti tässä on se, että nuo Tanskan esimerkit ovat Yksityisesti rahoitettua perustutkimusta. Siinä on tärkeä viesti, sillä säätiöiden interessi on rahoittaa tutkimusta, joka lopulta on hyväksi myös säätiöille. Wallenbergit Ruotsissa myös hyvä!

8/6/2025, 7:46:57 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Otsikointi on taas mitä on. Eihän tuo työpaikka sakkojen vuoksi mennyt vaan sakkojen perusteena olleen toiminnan. Pitäisi se kait olla jollain tapaa selvää, että ei voi yhtä aikaa olla järjestelmän puolella ja sitä vastaan. Kyse ei ole tavoitteista vaan keinoista. www.hs.fi/paivanlehti/...

6/6/2025, 7:42:14 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Sepä. Siksi meidän tulisi selkeästi korjata tuo tilanne. Oikeastaan se on täysin välttämätöntä.

5/6/2025, 3:14:12 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Poliittisten lakkojen osuus on juuri se tärkeä asia. Niitä Suomessa on ollut paljon vaikka meillä valtion rooli työmarkkinoilla hyvin iso. Paradoksi vai onko?

5/6/2025, 2:45:18 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ajattelin että raha olisi itsellesi keskeistä, koska lähes kaikki omat graafisi käsitteli rahaa tavalla taikka toisella.

5/6/2025, 2:42:15 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ei maksuton koulutus ole ilmaista. Se vaatii paljon aikaa ja vaivaa opiskelijalta. Jos koulutuksesta ei varsinaisesti tule loppuelämän aikana merkittävää lisähyötyä kouluttautumattomaan nähden, ei koulutuksen kannattavuus ole kummoista. Osalle toki tulee, mutta kyse on nyt tilastoista.

5/6/2025, 2:40:35 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Eikä meidän koulutustaso, kuten oikein toteat ole kovin hyvä muutenkaan. Olisi tärkeää ymmärtää kaikki asiat mitkä siihen vaikuttaa. Vuotava saavi ei hevin täyty täydemmäksi kuin se, joka ei vuoda vaan joka kerää tuon vuodon.

5/6/2025, 2:35:04 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Näin joskus tilaston, jossa vertailtiin eri maiden maahan muuton laatua niin, että katsottiin miten tulijoiden koulutus suhtautui maassa olevan väestön koulutustasoon. Suomi tai olla ko. Tilastossa heikoin tai toiseksi heikoin. Tulijat laskivat eivät nostaneet koulutustasoa.

5/6/2025, 2:31:47 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

... jne. En pyri kumoamaan mitään mitä olet löytänyt. Oikein hyvää dataa. Mutta epäilen, että siinä ei vielä ole läheskään koko kuva siitä surkeudesta, missä me Suomessa olemme.

4/6/2025, 7:59:09 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

7. Etenkin ICT investoinnit, digitalisointi, vaikuttaa tuottavuuteen. Yksin investoinnit teknologiaan ei riitä vaan pitää olla myös kevyempi sääntely. Miten esim. datan saatavuus meillä on erilaista kuin naapureissa? Tai miten sovellamme alusta talouden oppeja. En tiedä onko hyviä tilastoja tähän.

4/6/2025, 7:57:32 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

6 Tuottavuus Suomessa on jäänyt jälkeen, mikä tietenkin rajoittaa elintason nnousua. Kuinka pahasti olemme muiden takana ?

4/6/2025, 7:54:42 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

5. Voisi myös tarkastella investointeja eri maissa... miten investoinit rajautuvat esim. rakennuksiin vs. koneisiin ja laitteisiin. Vain jälkimmäiset investoinnit vaikuttavat tuottavuuden parantumiseen.

4/6/2025, 7:52:13 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

4. Työmarkkinoiden tilanteissa myös kiinnostavia tilastoja, kuten lakkojen määrä eri maissa, voisi vielä erikseen tarkastella lakkoja sopimuskauden aikana.

4/6/2025, 7:50:18 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

3. Koulutuksen kannustavuus. Miten tulotaso riippuu koulutusesta eri maissa ? (Miksi ihmiset kouluttautuisivat, jos siitä ei jää itselle mitään käteen, liittyy myös verotukseen yms.)

4/6/2025, 7:47:44 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

2. Maahanmuutto määrällisesti kertoo jotain, entä laatu ? Millainen koulutustaso on maahanmuutajilla ja maastamuuttajilla eri maissa, siis maahanmuuton laadullien tase ?

4/6/2025, 7:45:37 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Kiinostavia kuvaajia. Niissä on paljon pohdittavaa. Tilannetta ehkä täydentäisi, jos valikoitaisiin muutama lisäsetti, joilla kenties myös lisäarvoa. 1. Tuloverojen progressio on Suomessa jyrkkä, kuinka jyrkkä suhteessa muihin ?

4/6/2025, 7:44:11 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

4. Korkean tuottavuuden saavuttamiseksi pitää tarkastella organisaatioita, ei niinkään yksilöitä. Joskus olen kuullut sanottavan, kukaan ei ole täydellinen mutta tiimi voi olla. Siinä on iso totuus. Se priorisoi eri tilanteissa ei tavoin. Markkina ja elämä on dynaaminen, ei staattinen ilmiö.

4/6/2025, 7:33:49 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

2. Täydellinen markkina ei ole lopulta kenenkään etu. Markkinoilla on 3 muutakin dynamiikkaa, monopoli ja kaksi versiota epätäydellisestä kilpailusta. Kaikilla neljällä on roolinsa. 3. Tuottavuuden optimointi ja tuotosten vaihdanta, siis markkinatalous, on kyllä hyvä periaate, tietyissä rajoissa.

4/6/2025, 7:29:04 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Minusta sinulla on useita ajatusvirheitä tai ainakin vinoumia. 1. Naapuriapu tai laajemmin yhteisöllisyys on eri systeemidynamiikka kuin kapitalismi. Molemmilla on paikkansa ja kumpaakin pitää käyttää tilanteen mukaan. Niiden yhdistäminen yhtäaikaiseksi on haastavaa. Katso tarkemmin Quadhelix.

4/6/2025, 7:25:07 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

...ja kun mulla tuntuu kuulo vain paranevan...vai oliko se luulo..

4/6/2025, 7:37:58 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Which makes some 2000 euro per person. Equals roughly the budget of one holiday trip to Thailand or something...

19/5/2025, 7:57:06 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

yle.fi/a/74-20161016

12/5/2025, 10:26:42 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Se oli aivan huippuhaastattelu. Stubb oli täysin suvereeni. Ettei vaan olisi hyvä herraonni Suomella taas kerran.

12/5/2025, 10:19:35 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hänen arvionsa varmaan on jotain mitä minä en pysty omilla tiedoilla arvioimaan.

11/5/2025, 7:03:32 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Nuorten pitäisi ymmärtää talouden toimintaa paljon paremmin ja sen oppii vain olemalla siinö edes pienellä panoksella itse mukana.

11/5/2025, 5:49:42 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Onpas erikoinen juttu. Eräs professori....ettei vaan ole toimituksen omassa päässä keksitty juttu. Vaikka tällä saa nuorten sympatioita niin se on osaamisen ja oppimisen kannalta todella huono viesti. Surkea kontribuutio @hs.fi www.hs.fi/helsinki/art...

11/5/2025, 5:49:17 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Airueen sijaan käyttäisin sanaa liberaali portinvartija. En tiedä, olisiko millään puolueella kanttia estää tällainen keskutelu. Ei sekään olisi minusta hyvä asia, jos tämä vain kylmästi kiellettäisi. Historian kirjat sitten kirjoittavat ne jotka henkiin jäävät. Se rokotekriitikoille tiedoksi.

10/5/2025, 9:51:18 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

No omasta mielestäni ajan haaskausta tämä. Mutta toisaalta on se hyvä, että kaikkien ääni kuuluu. Täytyy vain luottaa edustuksellisen demokratian kykyyn erottaa parempi tieto huonommasta. Tiede on siinä mielessä hyvä, että ajan myötä se kyllä korjaa virheensä.

10/5/2025, 9:48:33 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Se on totta, mutta miten eriarvoisuus motivoi trumpin ja muiden vastaavien kannattajia? Mitkä ovat ne eriarvoiuuden elementit joiden poistaminen tässä auttaisi ?

6/5/2025, 6:04:53 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Jos teköälyn hallita kiinnostaa, niin Juhan hyvä kirjoitus kertoo keskeisiä asioita sfs.fi/blogi/tekoal...

2/5/2025, 5:48:05 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Tämä on kyllä ihan persuista!

30/4/2025, 8:33:02 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Kyllä olisi korkea aika persujen päätyä oppositioon. Tällaisilla ajatuksilla ei Suomelle rakenneta tulevaisuutta. www.hs.fi/talous/art-2...

29/4/2025, 6:00:26 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mitenkä tämä oli poliittinen nimitys... Aika kovat akateemiset meriitit ainakin löytyvät.

29/4/2025, 5:53:17 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hyvä pointti. Ensimmäinen on tietenkin totta aina, mutta kiky sopimus oli kyllä merkittävä asia. Toinen tärkeä dynamiikka tulee työtehtävien vaihdon kautta. Sillä tavalla voidaan vasta murrokseen vielä tehokkaammin. Molempia varmaan tarvitaan. Kiinnostava kuva monessakin mielessä.

20/4/2025, 9:24:00 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mutta toki, kyllä siinä tuota joustavuuttakin on... se on kait kulmakerroin noissa kuvissa. Onko paras korrelaatio kuitenkin firmaa vaihtavilla? Ovat juuri he niitä järjestäytyneimpiä? Kuvassa hieman haittaa se että akselien asteikot eivät ole täysin samoja.

20/4/2025, 9:17:37 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

En tulkitse tuota noin. Kiky sopimus siinä näkyy, mutta ei se ollut helppo prosessi. Tuottavuuden hyytyminen näkyy palkoissa, mutta korotukset taitavat silti ylittää inflaation kun niiden olisi ehkä pitänyt jopa laskea. Kasvun aikana malttia on, koska etumerkki on + Murroksen aikana vaikeampaa.

20/4/2025, 9:13:50 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hmm.. Vastaako tuo kuva kysymykseen, ehkä osittain. Jos oletetaan(?) että jatkajat ovat myös järjestäytyneempiä, niin kertooko se, että järjestäytymisaste haittaa uusiutumista. Itse olen ollut tuossa keskimmäisessä ryhmässä ja se näyttäisi olevat paras vaihtoehto. Siinä luottamus ja muutos yhdessä!

20/4/2025, 7:55:15 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Itseäni kiinnostaisi sellainen kysymys että miten järjestäytyminen on vaikuttanut maiden ja alojen kykyyn innovoida ja uudistua. Vakaan kasvun aikana liitot varmasti tuovat lisäarvoa, mutta (teknologian) murroskohdissa en ole niin varma.

20/4/2025, 7:42:51 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Hyvä kirjoitus. On tärkeää miettiä miten tuo rajoitettu duopoli toimii eri oletuksilla. Kirjoituksessa sanotaankin, paljon riippuu siitä, kuinka fiksuja johtajat molemmilla puolilla noissa neuvotteluissa ovat. Korkea järjestäytymisaste on eduksi vain jos liitot ovat herkkinä markkinan tilanteille.

20/4/2025, 7:40:29 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Oleellista on muistaa kyselyn virhemarginaali... Kannattaa iloita sitten vaalien jälkeen, jos siihen on aihetta. Itse toivoisin vaaleilta keskisttymistä kuntien ja alueiden kysymyksiin. Niistähän tässä nyt päätetään. Esim. miten pidetään huoli koulujen laadusta sekä soten siirtymisestä data aikaan.

10/4/2025, 8:03:52 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Siksi Englannissa niitä kaikkia herkkuja kutsutaan sanalla pudding. Se ei ole porridge vaikka samalta usein näyttää.

8/4/2025, 11:43:54 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mutta otsikointi on kiinnostava... tyyliin "Juudas hirtti itsensä, mene ja tee sinä samoin". Ei Stubb jutun mukaan Rehniä sentään oksettanut, tuo kohdistui ehkä johonkin toiseen henkilöön...

7/4/2025, 6:41:55 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

No jakokaava ei ole kiinnostava... kiinnostavaa on se, että miksi esim minä, joka ei enää ole vuosiin kopioinut mitään vaan käyttänyt vain suoratoistoa, joutuisin mosen veron kohteeksi. Minulla on toki muisteja jos jonkinlaisia, mutta ei niillä esittävää taidetta ole.

27/3/2025, 10:41:05 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Mitenkähän tuota maksua edes voitaisiin kerätä ? Teknisesti ei taida olla keinoja kohdistaa tätä muuten kuin laittaa vero kaikkiin kuluttajien digilaitteisiin... Käytettiin niitä musiikin tai elokuvien kuluttamiseen tai ei. Kaikki maksavat, jotkut käyttävät. Ei kovin hyvä peruste.

27/3/2025, 9:15:01 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Olen @akikangasharju.bsky.social kanssa samaa mieltä. Silti ihmettelen, miksi keskustelussa ei kiinnitetä huomiota toiseen tärkeään näkökulmaan, epävarmuuksiin ja riskeihin. Niihin vaikuttaminen olisi yhtä tärkeää ja usein kustannuksetkin ovat vähäisiä. www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c...

27/3/2025, 8:33:58 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Toimitukselta kiinnostavasti täysin asiaa ymmärtämätön otsikointi. Hänhän on miljardööri jo nyt, koska omistaa osakkeita sen verran. Ihan sama onko kyse listatuista vai listaamattomista kupongeista. Kun talousosaaminen on tuota tasoa ja asenteellista muutenkin, ei oikein jaksa kirjoitusta edes lukea

23/3/2025, 4:34:07 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Jokaisella kait omat syynsä olla äänestämättä demaria.

19/3/2025, 3:01:15 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Suhteutetaan se noiden maiden tuottavuus kehtitykseen tai BKT:hen, niin kyllä vaan. Suomi on köyhä ja teknisesti jälkeen jäänyt maa noihin verrattuna. Se estää meidän palkkatason paranemista merkittävästi.

17/3/2025, 7:29:37 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

NIin... kun raiteita lähinnä rakennetaan Helsinkiin. Junat ovat hyvä väline, nopeus riittää. Pikaratikka on kaikkea muuta kuin nopea... on se leppoisa ja viihtyisäkin, mutta pika se ei ole

17/3/2025, 7:27:42 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ehkä joukkoliienteen rahoitus pitäisi sitten tulla niiltä kunnilla, joihin raiteita rakennetaan...

17/3/2025, 5:05:19 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social)

Onko Suomen ongelma oikeasti varallisuuserot, jos todellisuus on, että me kaikki olemme menettäneet varalllisuutta viimeiset 10 vuotta, toiset enemmän kuin toiset. www.hs.fi/paakirjoituk...

17/3/2025, 5:04:20 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Varmaan sitten Norja kutsuu... rekrytointikielto ei tietenkään ole tätä päivää..

15/3/2025, 10:00:59 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Juu, en ole lakkoilua vastaan... mutta kyllä se juuri on kiinni jokaisen valinnoista... työnantajat joutuvat ottamaan huomioon kilpailun ja mitä enemmön sitä on, sen enemmän se vaikuttaa, myös työehtoihin.

15/3/2025, 5:03:46 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Ymmärtääkseni yksityisellä puolella voi olla. Valintoja on joka tapauksessa tehtävä ja on tärkeää ymmärtää valintojensa seurauksia.

15/3/2025, 3:28:01 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Timo Ali-Vehmas (@timoalivehmas.bsky.social) reply parent

Tosi monissa työpaikoissa on tulospalkkaus käytössä. Siinä voi suoraan vaikuttaa omaan palkkaansa, mahdollisesti tuplaamaan ja ylikin. Työpaikkaa valitessa on hyvä selvittää millaisia mahdollisuuksia työpaikka tuo tulleessaan.

15/3/2025, 2:50:49 PM | 0 0 | View on Bluesky | view