Profile banner
Profile picture

Toni Panula

@ensvantti.bsky.social

Urbaani nomadi, uusioperheen isä ja TV- ja elokuvatuottaja, Aalto-yliopistossa uutta oppimassa, taas. https://instagram.com/tonipanulashots?igshid=NGVhN2U2NjQ0Yg%3D%3D&utm_source=qr

created October 25, 2023

1,739 followers 2,019 following 16,324 posts

view profile on Bluesky

Posts

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Työttömyys ratkaistaan työpaikoilla, jotka perustuvat hyvään liikeideaan. Ja hyvä liikeidea ei katso käytettyä valuuttaa tai edes ympäröivää talousjärjestelmää, vaan pystyy tuottamaan lisäarvoa jopa laman aikana. Markan sijasta pitäisi tavoitella kekseliäisyyttä ja uutteruutta.

2/9/2025, 7:33:46 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Vaihtoehtohistorian pohtiminen on toki aina kiehtovaa, mutta onko se hyödyllistä? Jos tästä halutaan palata markkaan, niin muutostyö on tehtävä tämän päivän tilannekuvasta käsin. Ja onko varmuutta, että paluu markkaan olisi parempi ratkaisu? Euroakaan ei ole aukottomasti todettu huonoksi🤔

2/9/2025, 7:04:00 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Itse kävin äänestämässä Ruonala vuoden työntekijäksi.

2/9/2025, 6:28:30 AM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Alla ohjeet helppoon myötätunnon osoituksen potkut saaneelle Ruonalalle 🤗

2/9/2025, 6:27:24 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Käymme jo nyt kauppaa sieluilla. Jahka se saadaan digitalisoitu, muita valuuttoja ei tarvita.

2/9/2025, 6:09:07 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Useampi ratkaisu voi olla hyvä ja toimiva, mutta käyttöön voidaan valita vain yksi. Suomeen valittiin taannoin Euro, jossa on omat hyvät puolensa ja haasteensa. Taaksepäin tuijottelu ei vie eteenpäin, töiden tekeminen sillä, mitä on käytettävissä vie.

2/9/2025, 6:08:18 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Kyselyyn osallistuminen ottaa pari minuuttia, eikä vaadi omien tietojen luovuttamista. Tässä voi internetsi näyttää nyt voimansa, yhdessä.

2/9/2025, 6:06:05 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Hopes and prayers - meininkiä 😁

2/9/2025, 5:14:54 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Kun euroon siirtymisestä on aikaa jo melkein neljännesvuosisata ja yhä kaipaat markkaa takaisin, niin voi varmaan todeta, että katse ei varsinaisesti ole tulevaisuuteen. Se on konservatiivisellakin mittapuulla jo suoranaista pysähtyneisyyttä. Mut tämäkin sakki äänestää🤷‍♂️

2/9/2025, 5:13:41 AM | 21 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Keskisarja puhui heikkolaatuisista Peltokangas rupusakista, Purra hyväksyi puheet, Mäkelä väheksyi moitteita. Kukahan sieltä seuraavaksi laitetaan öyhövuoroon? Mäenpää? Laakso? Vai otetaanko vanhat konstit käyttöön ja kaivetaan Huhtasaari jostain Venäjän lähetystöstä esiin ja annetaan sille mikki?

1/9/2025, 6:39:53 PM | 36 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Hart Cunningham (@hpsc24.bsky.social) reposted

8/31/25😢PLEASE share🙏🇵🇸👇

1/9/2025, 3:14:27 AM | 88 78 | View on Bluesky | view

Profile picture Nontapun Pitkänen (@paipitkanen.bsky.social) reposted

Onhan se naurettavaa että valtionjohto on taas tuhlannut päivän käydäkseen läpi peruskoulu tason käyttäytymissääntöjä. Näinkin saa näköjään verorahat käytettyä🙄

1/9/2025, 4:27:48 PM | 252 20 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Niin kai se on. Eikä se mitenkään huono asia ole. Ja voihan sen ajatella myös niin, että jos jumalan olemassaolo voitaisi todistaa, sekin olisi materialismia.

1/9/2025, 5:01:52 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, tämän päiväinen oli silkkaa sirkusta. Oltiin olevinaan vakavina ja tosissaan, mut mikään ei muutu.

1/9/2025, 4:42:28 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kun pienellä vaivalla pystyisi tekemään jotain positiivista heikommassa asemassa olevalle ihmiselle, mutta päättää olla tekemättä sitä, niin se kyllä kertoo arvoista enemmän kuin mikään brändimainos tai asiakaslupaus. Nyt on jollain toisella Oululaisella kaupalla mahis näyttää esimerkkiä.

1/9/2025, 4:32:58 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Kaikki kunnossa. Täällä ei ole mitään nähtävää.

image
1/9/2025, 4:25:43 PM | 30 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ja kokoomus katsoo kiltisti vierestä kun kaikki toi tapahtuu🤔

1/9/2025, 4:00:31 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Tuikanpoika (@tuikanpoika.bsky.social) reposted

Pitääkö ollirehnit istuttaa keväällä vai syksyllä?

1/9/2025, 1:51:05 PM | 46 6 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ainoa oikea tapa😍

1/9/2025, 3:43:39 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Meillä on edelleen hallituspuolueissa edustajia, jotka pitävät jumalanpilkkaa rangaistavana ja toimittaisivat mielellään monia meistä sinne tuliseen järveen.

1/9/2025, 3:42:37 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Onhan kokkareilla tosiaan attekaleva-tason salonkipersusiipi, joten en ihmettele, että konservatiivien kaatopaikka kiinnostelee siellä.

1/9/2025, 3:38:52 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

En ole varma pidänkö itseäni materialistina, mutta minulle esim lähimmäisten arvo on todellinen ja itseisarvoinen, ei uskonnollisen opin tai harhaiskasvatuksen sanelema velvoite. Mut toki kristinusko voi olla todellinen tie ihmiselle. Hlökohtainen usko on jopa tärkeä asia ihmiselle.

1/9/2025, 3:30:38 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

”Pääministeri voisi myös osoittaa, ettei hän ole kaikkien läpsittävissä, ja puolustaa liberaalia, humanistista kokoomuksen arvomaailmaa” Mitä mä just luin?😳 liberaali ja humanistinen kokoomus?!?!😂 Eivvvi….🤦‍♂️ Muuten kyl uutinen oli ihan ymmärrettävää kieltä.

1/9/2025, 3:21:49 PM | 19 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ateistille ihmisarvo, yhdenvertaisuus ja vapaus ovat atomejakin tärkeämpiä. Ja koska on hyvin tiedossa, ettei niiden vaalimiseen ja kunnioittamiseen tarvita taikatemppuja, niin huonoja puolia on aika vähän. Sitä paitsi, etkös sinäkin ole ateisti kaikkien muiden uskontojen suhteen?

1/9/2025, 3:11:59 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Musta tuntuu, että Kokoomuslaiset uskovat omaan erinomaisuuteensa ja aatteensa erehtymättömyyteen loppuun asti. Itsekritiikki ei kuulu siihen yhtälöön.

1/9/2025, 2:42:17 PM | 15 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kokoomus on ajattelemattomien puolue. Sokea uskollisuus on juuri se, mikä on mahdollistanut nykyhallituksen perseilyn näin pahasti. Tyhjäpäinen pintakiiltopuolue.

1/9/2025, 2:29:16 PM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kyllä. Hallituksen kaatuminen ei vaan saisi millään tavalla sataa ongelmat rakentaneiden haittakonservatiivien laariin. Ja musta tuntuu, että sitä persut yrittävät. Populisteilla kun ei ole minkäänlaista vastuunkannon traditiota tai kykyä.

1/9/2025, 2:27:27 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Toki uskonto koskettaa myös ateistia, koska sehän on ihan todellinen ilmiö, jolla on todellisia haittavaikutuksia ihmisiin ja yhteiskuntaan. Niiden haittojen pienentäminen ja uskonnollisen vaikuttamisen rajaaminen on mielestäni tärkeä asia, joskin myös hlökohtaisen uskon suojelu.

1/9/2025, 2:24:56 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Puhuin vkoloppuna pitkän linjan uskollisen kokoomuslaisen aktiivin kanssa ja hän myönsi, että Petteri Orpo on epäonnistunut pahasti. Puolueen kenttäväki häpeää silmät päästään hallituksen tuloksia, mutta eivät haluat puhua aiheesta julkisesti. Mut kuulemma harva aikoo muuttaa äänestyskäytöstään🙄

1/9/2025, 12:58:52 PM | 122 20 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Persut ajavat itselleen marttyyrikuolemaa pääomaksi oppositioon. He perseilevät itsensä pois hallituksesta, jotta pääsevät sitten syyttämään muuta kaikesta hallituspaskasta.

1/9/2025, 12:45:27 PM | 10 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Epäilen, että persujen taas kiihtynyt julkiperseily on uhriutumisoperaatio. Heille on selvinnyt, että hallitusvastuu on haitallista heille, mutta sen sijasta, että itse lähtisivät hajottamaan hallitusta, odottavat muiden tekevän sen. Sillä tavalla saavat uhripääoman käyttöönsä oppositioon.

1/9/2025, 12:43:49 PM | 36 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ymmärrän toki synnin käsitteen, mutta kysymys kuului, että mistä tulee oikeutus kutsua syntiseksi ketään, joka ei sitä käsitettä pidä asiallisena tai itseään koskevana? Itseään saa pitää syntisenä, mutta kenenkään hlökohtainen usko, ei voi toista velvoittaa tai määritellä.

1/9/2025, 12:36:43 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Synti on syrjivä käsite, joka asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Mistä mielestäsi tulee oikeus kutsua jotakuta syntiseksi?

1/9/2025, 10:54:49 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Sehän on hyvä, jos kristinuskoa opetetaan nykyään niin, että kaikki ovat täysin hyväksyttyjä omina itsenään. Joskus muinoin Kristillisyyden piirissä käsittääkseni oli paljon kapeampi kuva ihmisestä. Esim homous, avioero ja humalajuominen olivat syntiä tms 😁

1/9/2025, 10:37:32 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, toki uskontoja voidaan tutkia tieteellisesti ja se on jopa tärkeää tutkimustyötä ihmisyydestä.

1/9/2025, 7:25:45 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kahdessa noista on tieteellinen perusta, yhdessä ei 😁

1/9/2025, 7:13:22 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Jussi Ahokas (@ahokasjaj.bsky.social) reposted

Huomenta. En pyydä paljon: rasistit ulos hallituksesta ja hyvinvointivaltion leikkaamiselle loppu!

1/9/2025, 3:32:59 AM | 287 34 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Hyvä huomio. Kristillisnationalismin kehittymistä on nähty Suomessakin. Ja esimerkit maailmalta osoittavat, ettei sen suhteen pidä olla hyväuskoinen.

1/9/2025, 6:41:07 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Pohdinta liittyy siihen, että uudessa lainsäädännössä naisen määritelmä on aiempaa laajempi, periaatteessa jopa rajaton. Ja uutinen kertoo, että sen mukana tulee tarvetta esim julkisten tilojen käytön tarkasteluun. Aloitus oli toki kärjistävä, mut aika hyvin siitä päästiin jo eteenpäin.

1/9/2025, 6:29:04 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Nyt kun sukupuolien määritelmistä ei voida sulkea mitään inhimillisiä piirteitä tai ominaisuuksia pois, niin esim pukuhuonejaotteluun täytyy kehittää hieman eri protokollaa ja kriteereitä.

1/9/2025, 6:02:40 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Jutun uimahallissa pidettiin järkevänä, että transnaiselle on oma osasto eli häntä estettiin pääsemästä naisten pukuhuoneeseen. Se on mielestäni se varsinainen ja kiinnostava kysymys tässä.

1/9/2025, 5:48:01 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, hieman tarkoituksella laitoin nämä kaksi asiaa rinnakkain, vaikka ne toki ovat eri asioita. Tarkoitus oli havainnollistaa pohdintaa pukuhuone-etiketin mahdollisesta muutoksesta tai haasteista. Kiinnostava aihe.

1/9/2025, 5:40:45 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, samaa mieltä. Esim genX:llä oli vielä aika uskonnollisesti saturoitunut lapsuus ja nuoruus ja sen vaikutuksia ei pidä aliarvioida. Uskonnollisuus istutettiin meihin ja se vaikuttaa meidän ajatteluun tänäkin päivänä.

1/9/2025, 5:22:16 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Niin se vaikuttaa tekevän. Olen hieman jo koukussa ajamattomaan nurmikkoon. Se tarjoaa paljon enemmän elämyksiä ja havaintoja kuin ajettu nurmi.

31/8/2025, 10:31:14 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Jep. Yksi perheen neljästä lapsesta kuuluu kirkkoon ja ihan hyvä niin. Saadaanpa Kirkko ja Kaupunki - lehti luettavaksi aina. Se on itseasiassa kiinnostava lehti 🤗 Itse puhun lapsille uskonnoista kriittisesti, mutta kiinnostuneena. Kerron, ettei ne ole totta, mutta kuitenkin hyviä tarinoita tuntea.

31/8/2025, 10:29:40 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Uskonnot ovat toki todellisia ilmiöitä, mut niiden väitteet vailla näyttöä eli suurimmaksi osaksi valhetta Mut hlökohtainen usko voi olla hienokin asia, kun se voimauttaa ja auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Kenenkään usko ei vaan voi velvoittaa ketään muuta.

31/8/2025, 10:26:08 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Keskustelussa kysymykset ovat avain ymmärryksen tavoitteluun. Minua kiinnostavat ihmisten ajatukset ja ideat. Omaa ajatteluani pyrin olemaan lukitsematta ja etsin aina jotain lisättävää siihen. Ja sulla on selkeä tarve kategorisoida meitsiä. Sekin on mielenkiintoista, enkä pistä sitä pahakseni.

31/8/2025, 9:49:23 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Uskonto ei paljon muuta pohjimmiltaan ole kuin valtarakennelma. Sen ytimessä on valhe, jota kuitenkin kerrotaan velvoittavana totuutena. Uskonnollisilla instituutioilla on toki myös aidosti hyvää tekeviä toimintoja, mut ne eivät ole kovinkaan kestävä peruste valheen ja eriarvoisuuden edistämiselle.

31/8/2025, 9:46:00 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Sama mulla, ripari oli ihan hauska viikko. Mut nuoruus oli niin saturoitunut uskonnollisuudella, että sen vaikutusten myöhempi tunnistaminen on ollut vaikeaa. Vaikutuksia on, juuri se, että uskonnollisuuteen suhtaudutaan irratinaalisen myönteisesti, vaikka se nykytiedon valossa on täyttä valhetta.

31/8/2025, 9:43:45 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Eihän kaikki aikuisetkaan pysty kriittiseen ajatteluun, niin mitä absurdia siinä on, että toteaa lapsilta puuttuvan edellytyksiä siihen?

31/8/2025, 9:40:40 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Mitä tuo voimakkaampi mielipide tarkoittaa? Aloituksessa kirjoitin, millaisia piirteitä asiassa näen. Aihe ja keskustelu on kiinnostavaa, koska erilaisia vastauksia ja ajatuksia on paljon. Sinua kiinnostaa enemmän minun ajatusten pohtiminen kuin itse tuo aiheen kokonaisuus?

31/8/2025, 9:38:35 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kokemuksesta voin sanoa, että leikkaamaton nurmikko tekee pienestä takapihasta mielenkiintoisemman paikan 🤗

31/8/2025, 9:15:55 PM | 2 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Orpo! Hallitus nurin ja uudet vaalit🫵🤨 Nykyisen hallituksen näytöt on annettu ja täydellinen epäonnistuminen todettu. Mitä kauemmin tätä venytetään, sitä syvemmälle Suomi uppoaa. Aika yrittää jotain muuta. Vielä ku voidaan. Terveisin äänestäjä 🥳

31/8/2025, 9:12:02 PM | 72 8 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Onko kyseinen ratkaisu, transnaisten eristäminen omaan osastoonsa siis mielestäsi asiallinen? Minua tässä kiinnostaa näkemykset siitä, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia juridisen sukupuolen tulisi sisältää ja mitä ei?

31/8/2025, 9:06:03 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Laissa taitaa enemmän painottua velvollisuus olla näyttämättä kuin oikeus olla näkemättä, mutta ymmärrän ajatuksesi. Kiinnostavaa pohdintaa itseasiassa. Ei ihan yksioikoinen asia, kun huomioi nimeomaan kulttuurisen historian siinä.

31/8/2025, 9:00:29 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Mitä tarkoitat?

31/8/2025, 8:54:16 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Itse arvostan yksityisyyttä uimahalleissa ja kannatan ovellisia ratkaisuita. Vaikka toki se nostaa uimahallin käyttämisen hintaa, eikä siis ratkaise tuota tilannetta, mistä uutisen nainen pöyristyi. Silloin vaan kaikki ajettaisi omaan karsinaan eikä yhteisiä pesutiloja enää olisi. paitsi tilauksesta

31/8/2025, 8:53:45 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

En ole uimahallialastomuuden fani, joten pukeutumisvaatimus ei varsinaisesti pilaisi omaa päivääni, mutta holhoukselta sellainen laki kyllä tuntuisi.

31/8/2025, 8:50:22 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Tarkoitatko rikoslaki 17 luku 21 § Sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen? Voisiko tulkita, että peniksellinen nainen voi naisten pukuhuoneessa rikkoa tuota lakia? Itse laki sukupuolen vahvistamisesta kun ei ota kantaa alastomuuteen tai julkisiin tiloihin mitenkään.

31/8/2025, 8:47:55 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kun sukupuoli on ilmoitusasia, eikä siis yhtäkään ihmisen piirrettä tai ominaisuutta voi sulkea pois naisen määritelmästä, niin meitä kaikkia on pidettävä naisina ja kaikkia pukuhuoneita naisten pukuhuoneina 🤷‍♂️

31/8/2025, 8:38:04 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Tuota. Islam on määritelmällisesti lakiuskonto ja Sharia nimenomaan sen ydin, Allahin ihmisille antama muuttumaton laki. Mutta toki sitä tulkitsemassa on muutama eri koulukunta, joilla kuitenkin taitaa olla enemmän jaettuja kuin eriäviä näkemyksiä. Mut onhan niitä tapa-muslimejakin🤷‍♂️

31/8/2025, 8:25:15 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Helppous, halpuus ja nopeus harvoin tuottaa kestävää lopputulosta, joten en olisi huolissani siitä, etteikö pukuhuoneet saada rakennettua. Itseasiassa monessa uimahallissa on jo kolmannet pukuhuoneet, ryhmä ja tilauskäyttöön.

31/8/2025, 8:16:52 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

En tulkinnut jutun sisältöä vaan yhteiskunnallista kehitystä, jota juttu osittain kuvastaa. Mutta mieltä mieltä itse olet, saako nainen pitää peniksensä vapaasti esillä naisten pukuhuoneessa?

31/8/2025, 8:14:07 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Parit pukuhuoneet vaan lisää, jotta voidaan sovittaa moninaisuus kaikkien tarpeisiin ja oikeuksiin. Ketään ei saa pakottaa kohtaamaan intiimitilanteita, joissa ei tunne oloaan turvalliseksi. Esim sukuelinten näkyminen on monelle hyvin herkkä asia.

31/8/2025, 8:09:52 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kaikki mikä antaa lapsille eväitä kriittisen ajattelun vahvistamiseen ja uskontojen haitoilta suojautumiseen on tarpeellista.

31/8/2025, 8:01:50 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Yksittäisten ihmisten ilmaisuvapautta ei pidä rajoittaa kielloilla, edes uskonnollisessa kontekstissa. Rajoitukset tulisi ensisijaisesti kohdistaa institutionaaliseen uskonnolliseen vaikuttamiseen ja valtarakenteisiin.

31/8/2025, 8:00:44 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Suomessa dickpicin lähettämisestä voi saada syytteen, jos lähettämiseen ei ole vastaanottajan suostumusta Toisaalta, omalla ilmoituksellaan saa oikeuden pitää peniksensä vapaasti esillä naisille tarkoitetussa puku- ja pesutiloissa. Kunhan kunnat ja kaupungit nyt vaan noudattaisivat sitä lakia.

31/8/2025, 7:55:07 PM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ja aiheuttanut yhteiskunnalle isommat kustannukset. Hyvä puhua rupusakista noilla näytöillä…

31/8/2025, 5:40:30 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Eikä järki laukkaa lähellekään samaan tahtiin…

31/8/2025, 4:59:43 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Tämäpä se juuri uskonnollisuuden isoin synti on. Ja kun joku asia ei pysy omaehtoisesti asiallisissa rajoissa, on yhteiskunnan asetettava rajat sille. Uskonnollisuuden haittoja on jo korkea aika alkaa ehkäisemään. Aloitetaan esim rajoittamalla lapsiin kohdistuvaa vaikuttamista. Rippikoulut K18.

31/8/2025, 4:59:19 PM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Peltokangas ja ajokortti on melkein yhtä huono yhdistelmä kuin Peltokangas ja alkoholi. Ehdottomasti liian tunteellinen käyttämään kumpaakaan.

31/8/2025, 4:56:55 PM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Peltokankaalla on nyt aikaa törpötellä, kun kortti on taas vaihteeksi hyllyllä.

31/8/2025, 4:55:54 PM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Persujen kannatuspaniikin huomaa aina siitä, että esiin nousee aina ne kaikista idiooteimmat. Kun monikertainen liikennerikollinen ja rasisti ilmestyy aamuyöstä someen puhumaan rupusakista, niin tietää, että on tosi kyseessä. Peltokangasta alemmalle tasolle ajattelussa on todella vaikea päästä.

31/8/2025, 12:36:06 PM | 66 2 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kun lukemisto on riittävän laaja, niin myös kriittisyys ja ajattelu vahvistuvat. Vain yhteen kirjaan nojaavilta saattaa jäädä näkökulmia ja jopa tosiasioita huomiotta. Lukeminen kannattaa. Ja esim Raamattu ja Koraani ovat todella mielenkiintoisia kirjoja. kunhan ei vaan ota niitä liian tosissaan🤗

31/8/2025, 11:22:54 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Uskontojen kohdalla ei pitää katsoa, mitä ne opettavat tai väittävät arvostavansa, vaan pitää katsoa, miten ne käytännössä toteutuvat ja siitä näkee, millaiset niiden arvot todella ovat.

31/8/2025, 10:38:06 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kyllä. Samaa mieltä. KD on malliesimerkki haittauskonnollisuudesta ja uskonnon vääristämästä moraalista. Ja poliittinen valta tekee siitä suorastaan vaarallista.

31/8/2025, 10:16:40 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Nuo ovat ihan havaittuja tosiasioita. Sharia on autoritäärinen ja eriarvoistava arvojärjestelmä. Eriarvoistava lainsäädäntö ja yhteiskunnallinen toiminta ovat väkivaltaa kansalaisia kohtaan. Sharia vaikutuksen alaisuudessa elää yli 2mrd ihmistä. Onko sulla jokin oma argumentti tähän asiaan?

31/8/2025, 10:15:28 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Ja edistetään kaikkien tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ihmisarvoa? Sharia ei niin taida tehdä, mutta eihän kaikki muslimimaat täysin sen mukaan ole järjestäytyneetkään.

31/8/2025, 10:13:08 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Jaa. Mikä tuo kristillisdemokraattinen siipi siis tarkoittaa?

31/8/2025, 10:11:14 AM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Sharia-lakia oikeusjärjestelmissään soveltavat valtiot ovat lähtökohtaisesti autoritäärisiä eli kansalaisten vapauksia jopa väkivaltaisesti rajoittavia. Näissä usein sivistyksellisesti ja teknologisesti alikehittyneissä ja vahvasti segregoituneissa valtioissa asuu noin kaksi miljardia ihmistä.

31/8/2025, 10:10:10 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kyllä. Äärioikeiston ajattelu ei riitä kunnolliseen uskonnollisuuden kritiikkiin. Heitä vie eteenpäin viha ja ajattelemattomuus.

31/8/2025, 10:02:12 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Väkivalta on ihmiskunnan peruspiirre, jota kulttuuri ja yhteiskuntakehitys rajaavat eri tavoin eri puolilla maailmaa. Matala puuttumisen kynnys kuulostaa hyvältä, kunhan se pätee nimenomaan asioihin, joihin on inhimillisesti kestävää puuttua. Islamkin puuttuu myös asioihin, jotka eivät sille kuulu.

31/8/2025, 10:00:13 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Hlökohtainen usko on parhaimmillaan voimauttavaa ja eteenpäin vievää, mutta kenenkään usko ei voi koskaan velvoittaa ketään muuta. Esim lasten pakkoliittäminen kirkkoon on hengellistä väkivaltaa, koska kirkko opettaa valhetta velvoittavana totuutena.

31/8/2025, 9:56:50 AM | 5 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Uskonnollisuus on väkivaltaista. Kulttuurit eroavat jonkin verran. Historiallisesti kristillisyydellä taitaa olla isompi kill count, mut islam kyllä yrittää kuroa eroa umpeen.

31/8/2025, 9:53:58 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Sama. Täysin sama. Eikä ole eka kerta. En vaan perhana opi 😩

31/8/2025, 9:30:08 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Toki näen sellaista myös ja arvostan hlökohtaista, itseensä kohdistuvaa uskoa. Puolustan jokaisen omaa uskonnonvapautta sen rinnalla, että jokaisella tulee olla oikeus olla vapaa uskonnosta. Vastustan uskonnollista vaikuttamista, joka kohdistuu ihmisiin, jotka eivät osaa tai pysty suojautumaan siltä

31/8/2025, 9:27:44 AM | 6 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Väkivaltaiset piirteet on sisäänkirjoitettu ihmiskuntaan. Se on helppo tie kiertää vaikea ajattelu.

31/8/2025, 9:24:25 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Pukeutumisen kautta tapahtuva uskonnollisuus tai uskonnollisuuden kritiikki on pinnallista, mutta toki koska se on näkyvää, siihen on helppo tarttua tai sitä on helppo käyttää. Mut riittääkö yhteiskunnalla ymmärrys ja taito aidosti vastata uskonnolliseen indoktrinaatioon?

31/8/2025, 9:22:06 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Buddhalaisuudessakin on toki esoteeriset piirteensä, jotka ovat opillista vallankäyttöä. Esim sukupuoli joko sivuutetaan tai miessukupuoli asetetaan naisen yläpuolelle. Mutta väkivaltaiset piirteet taitavat olla vähäisemmät kuin kristillisyydessä tai varsinkaan islamissa.

31/8/2025, 9:18:59 AM | 3 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Uskonnollisuus on kirjaimellisesti nimenomaan ihmisten jakamista eri arvoisiksi, syntisiksi ja laupiaiksi. Uskonnon merkitys loppuu, jos se luopuu inhimillisten piirteiden vastustamisesta ja hyväksyy vaan kaikki omina itsenään. Se, että uskonnon nimissä tehdään hyviäkin asioita, ei korvaa pahoja.

31/8/2025, 9:12:54 AM | 4 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, tarkoitin juuri sitä, ettei pukeutumiskielloilla ratkaista oikein mitään. Tarvitaan paljon isompaa ja perusteellisempaa keskustelua uskonnollisen vaikuttamisen rajaamisesta yhteiskunnassa.

31/8/2025, 9:10:34 AM | 2 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social)

Islamia, kuten muutakin uskonnollista vaikuttamista tuleekin vastustaa, koska uskonnollisuus on lähtökohtaisesti ulossulkevaa ja syrjivää. Ja uskonnollisuudessa on vahva taipumus turvautua myös väkivaltaan, koska sen perusteeksi löytyy usein jokin opinkappale. Mut pukeutuminen on pisara meressä.

31/8/2025, 8:44:44 AM | 25 1 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Joo, ei niitä susia satoja tarvita. Muutama kymmenen riittää, kuha saadaan ne johonki aitaukseen, jonka katselusta voi ottaa jengiltä fyrkat pois.

30/8/2025, 6:50:16 AM | 1 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Huono yrittäminen on vaikeaa ja käy kalliiksi. Hyvä idea, taitava liiketoiminnan toteutus ja onnistunut penetroituminen markkinoille kyllä luo vaurautta. Ei kai se helppoa pidäkään olla, koska silloin sitä tekis kaikki 😁

29/8/2025, 10:00:32 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Avoimuus tarkoittaa esim elinkeinovapautta. Suomessa lainsäädäntö ei estä täysivaltaiselta kansalaiselta yrityksen perustamista tai mahdollista kartellien tai monopolien toimintaa. Mut avoimuus ei tarkoita, että osallistuminen olisi automaattisesti helppoa tai mahdollista. Mut yrittää saa.

29/8/2025, 9:43:16 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Markkinat ovat toki avoimet kaikille ja liiketoimintaa olisi mahdollista pyörittää myös vastuullisesti, jakamalla voitot esim työntekijöille, maksimoimalla verojen maksun ja sijoittamalla voittoja innovointiin. Moni siis peräänkuuluttaa vastuullista bisnestä, mut ei ole itse valmis tekemään sitä.

29/8/2025, 9:10:28 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Kristillisten jumala: ”sen, minkä teet heistä pienimmille, teet sen minulle” Ja kristilliset siihen: pidäppä hetki mun tuoppia, niin näytän. Siinä on se periaate, jonka toiminnasta kristillisten toiminnasta voi nähdä. Toki puhuvat ihan eri juttuja.

29/8/2025, 9:01:15 PM | 8 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Sivistys on avain positiiviseen kehitykseen. Regulaatio tarvitsee sivistynyttä kansaa tuekseen vaaliuurnilla, teknologia kaipaa osaamista ja näkemystä ja talous taitoa ajatella toisin ja kestävästi. Siksi populistit ja autoritääriset hallinnot hyökkäävät juuri koulutusta ja sivistystä vastaan.

29/8/2025, 8:53:33 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Olen samaa mieltä. Sama koskee myös politiikkaa. Mutta markkinoiden kautta on mahdollista ratkaista asioita tehokkaasti ja hyvin, joten ratkaisuita peräänkuuluttavat voivat myös itse tarttua tuumasta toimeen, eikä pelkästään kritisoida niitä, jotka toimivat ja tekevät.

29/8/2025, 8:39:04 PM | 0 0 | View on Bluesky | view

Profile picture Toni Panula (@ensvantti.bsky.social) reply parent

Jos esikuvana on raamatun jumala, niin eihän tappaminen mikään iso juttu ole. Pelkästään Vanhasta Testamentista on laskettu 2,5 miljoonaa jumalan nimissä tapettua.

29/8/2025, 8:33:40 PM | 6 0 | View on Bluesky | view